20 במאי 2024 16:59

ביה"ד לעבודה על הפייסבוק: אין כניסה למעסיק לאזורים פרטיים

ביה"ד לעבודה על הפייסבוק: אין כניסה למעסיק לאזורים פרטיים

שימוש מעסיק בחשבון פייסבוק, מייל או מאגר קבצים אחר השייך לעובדיו, אפילו במידה והם מצויים על גבי עמדת מחשב שניתנה מטעמו, מהווה פגיעה בפרטיות העובד ככל ונעשתה ללא הסכמתו החופשית. כך נקבע בפסק דין שניתן לאחרונה (21.4.14), בבית דין האזורי לעבודה בתל אביב.   

בשנים האחרונות אנו עדים למאבק הניטש בין עובדים למעסיקיהם המתחולל במקום העבודה סביב זכותם של עובדים לפרטיות. מאבק זה מבקש לאזן בין זכותו של מעסיק לנהל את קניינו כרצונו, אל מול זכותם של עובדיו לפרטיות, שלעתים נפגעת כתוצאה מזכות ניהולית זו.

איזון זה מצוי במרכזה של תביעה שהוגשה על ידי אנה גורליק, עובדת מפעל לייצור תכשיטים כלפי מעסיקה, בעליה מפעל. התובעת טענה כי הנתבעים נחשפו להתכתבות פוגענית שהייתה מצויה על גביה "קיר" בדף הפייסבוק של התובעת, בתפוצה מצומצמת, לאחר שזו השאירה את האתר פתוח בעמדת המחשב המשתמשת לעבודתה במפעל. לאחר עיונם, הנתבעים אף ערכו אתה התכתבות והפיצו חלקים ממנה באמצעות פונקצית ה"שיתוף" הקיימת באתר. טענת התובעת היא כי בפעולות אלה חדרו הנתבעים למרחב הווירטואלי שלה ופגעו בפרטיותה. לטענת הנתבעים יתכן והפעולות פגעו בפרטיותה, אולם נעשו לשם מטרה "חינוכית" הבאה להענישה וללמדה לקח.

בפסק דינו, קבע בית הדין כי עיון בהתכתבות האמורה, עריכתה והפצתה יש בה משום פגיעה בפרטיות, אפילו לאור העובדה כי הייתה זו העובדת שהותירה את פרטיה חשופים ולמרות שמדובר במחשב מטעם העבודה כמו כן, בית הדין ביקש להעמיד רף להתנהלות נורמטיבית במקום העבודה, בציינו כי כאשר ניתנות לעובדים עמדות מחשב, ועובד המשתמש במחשב ומגלה כי מי מחבריו "לא התנתק" מאתרים או תוכנות המאפשרים לגלות פרטים אודותיו, שומה על אותו עובד לסגור את התוכנה ולא לעיין במידע הנגלה אליו. אליבא בית הדין, פעולות אלה אסורות הן על ידי עובדי אחרים והן על ידי מעסיקיהם, ואין במטרה אשר לשמה פורסם המידע כגון עונש התרעתי או הרצון "ללמד לקח", להכשיר את הפגיעה.

בית הדין פסק כי על הנתבעים לשלם לתובעת פיצוי ללא הוכחת נזק בסך של 20 אלף שקל בעבור הפגיעה בפרטיותה ובנוסף פיצוי בגין פיטוריה שלא כדין בסך 21 אלף שקל. כמו כן, בית הדין קבע כי הנתבעים לשלם לתובעת הוצאות משפט בסך של 7,500 ₪.

סקירה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

לפסק הדין המלא לחץ כאן

שתפו את הפוסט:

Facebook
Twitter
LinkedIn

דירוג האיכות של Dun's 100 לשנת 2024: משרד דן חי ושות' דורג שוב בקבוצת האיכות הראשונה בתחום הסייבר

דירוג האיכות של מדריך dun’s 100 פרסם את דירוג משרדי עורכי הדין לשנת 2024. בתחום הסייבר המדריך דירג, את משרד דן חי ושות', שוב, תחת ...

הרשות להגנת הפרטיות פרסמה גילוי דעת בנושא איסוף מספרי תעודות זהות וצילום תעודות זהות

בעת האחרונה ישנה מגמה גוברת של בתי עסק הדורשים מהלקוח למסור מספר תעודת זהות לצורך מתן שירות, ולעיתים אף דורשים למסור צילום של תעודת הזהות ...

טיוטת מסמך מדיניות חדשה בנושא איסוף ושימוש במידע ביומטרי במקום העבודה

על רקע המגמה הגוברת בשימוש טכנולוגיות לזיהוי ביומטרי אשר נעשה על ידי ארגונים לצרכי בקרת נוכחות עובדיהם, הרשות להגנת הפרטיות פרסמה לאחרונה (15.02.2024) מסמך מדיניות ...

באירופה עובדים. ה-AI ACT אושר.

מאת : צוות דן חי הפרלמנט האירופי אישר (13.03.2024) את תקנות הבינה המלאכותית (AI ACT). המדובר בחקיקה הראשונה מסוגה בעולם ובאה להסדיר את הפיתוח ההפעלה ...
דילוג לתוכן