19 באפריל 2024 18:43

פרסום הפרויקט הביומטרי: עובדים עלינו

בימים האחרונים אנו עדים לאחת ההונאות הגדולות ביותר שהייתה יכולה רשות ממשלתית להוביל. בליווי השיר "זה לא אני" של דני רובס, מנסה רשות מרשם האוכלוסין לשכנע אותנו להוציא תעודת זהות ביומטרית. לשכנע, זו אולי מילה עדינה. מנסים להפחיד אותנו שם, שאם לא נוציא תעודה, זהותנו תיגנב.

מה אומרים לנו שם בתשדיר הזה, שבו רואים אדם חסר אונים, לאחר שמתחזה מכר לו את הדירה או פתח חשבון בנק על שמו? טוענים בפנינו שאם הייתה לו תעודת זהות ביומטרית, זה לא היה קורה. במילים פשוטות: עובדים עלינו בעיניים.

פרויקט תעודת הזהות הביומטרית ידע מאבקים רבים של גורמים שונים נגדו ובצדק. על פי הפרויקט זיהוי אזרחי המדינה, בתעודות הזהות שלהם ובדרכונים, יבוצע באמצעות טביעת האצבע ותווי הפנים שלהם, שיילקחו לצורך כך מכל אזרח. הביקורת הציבורית נגד המאגר כללה גם שורה של אנשי אקדמיה מתחום המחשבים והטכנולוגיה, שהתראו על הקלות הרבה שבה ניתן לזייף טביעת אצבע, כאשר דולפים הנתונים, ואיבוד אמצעי הזיהוי החשוב הזה ללא כל דרך חזרה. יותר מזה, דליפת הנתונים, הזהירו, תוכל להביא לזיוף קשה יותר של זהות אדם באמצעות אותם אמצעים בדיוק, אותם הוא ימסור לצורך הוצאת תעודת הזהות והדרכון שלו.

בכל העולם המתקדם כבר הוצאו תעודות ביומטריות, בהן הוצפן צ’יפ עם הפרטים הביומטריים, וכאשר האזרח מגיע לנקודת בידוק, משווים את הפרטים במציאות עם אלו שבאותו צ’יפ. כך זה אמור לעבוד גם אצלנו. אלא שבארץ, בנוסף לכך, הוקם מאגר מידע ביומטרי אשר כלולים בו כל הפרטים הביומטריים. וכפי שנכתב רבות והוכח אינספור פעמים – מאגר מידע, מאובטח ככל שיהיה, סופו להיפרץ. דווקא כשמצוי בו מידע רגיש. זו הבעיה של הפרויקט וסביבה הביקורת הרבה.

בצל  המאבק וההתנגדות הרבה לפרויקט, החליטה הכנסת לבצע בהתחלה רק ניסיון למשך שנתיים, במסגרתו לא יחויבו האזרחים להוציא את אותה תעודה ביומטרית, אלא יעשו זאת בהתנדבות. הניסיון החל לפני מספר שבועות. לכן אנחנו מוצפים בימים אלו בתשדירים שונים המנסים לשכנע אותנו להיות עכברי ניסוי ולהוציא תעודה ביומטרית.

מה לא אומרים לנו בתשדירים? שזה פרויקט ניסיוני. לכן, נניח שאדם יוציא תעודת זהות ביומטרית – הרי עדיין יוכל להגיע הנוכל לבנק עם זיוף תעודת הזהות הישנה של אותו אדם. הבנק לא ידע שיש לאותו אדם תעודה ביומטרית והכל יתנהל בדיוק אותו דבר. את זה לא מסבירים לנו בתשדירים. משקרים לנו.

לא מספרים לנו בתשדירים גם על המאגר הביומטרי והאפשרות שטביעת האצבע של האזרח שיענה לפרסומים ויוציא תעודה, תדלוף. כשמישהו ישתול את אותה טביעת אצבע בזירת פשע, למשל, יוכל אותו אזרח לשיר את השיר "זה לא אני" כל הדרך לחדר החקירות של המשטרה. שם זה באמת לא יעזור לו.

שתפו את הפוסט:

Facebook
Twitter
LinkedIn

דירוג האיכות של Dun's 100 לשנת 2024: משרד דן חי ושות' דורג שוב בקבוצת האיכות הראשונה בתחום הסייבר

דירוג האיכות של מדריך dun’s 100 פרסם את דירוג משרדי עורכי הדין לשנת 2024. בתחום הסייבר המדריך דירג, את משרד דן חי ושות', שוב, תחת ...

הרשות להגנת הפרטיות פרסמה גילוי דעת בנושא איסוף מספרי תעודות זהות וצילום תעודות זהות

בעת האחרונה ישנה מגמה גוברת של בתי עסק הדורשים מהלקוח למסור מספר תעודת זהות לצורך מתן שירות, ולעיתים אף דורשים למסור צילום של תעודת הזהות ...

טיוטת מסמך מדיניות חדשה בנושא איסוף ושימוש במידע ביומטרי במקום העבודה

על רקע המגמה הגוברת בשימוש טכנולוגיות לזיהוי ביומטרי אשר נעשה על ידי ארגונים לצרכי בקרת נוכחות עובדיהם, הרשות להגנת הפרטיות פרסמה לאחרונה (15.02.2024) מסמך מדיניות ...

באירופה עובדים. ה-AI ACT אושר.

מאת : צוות דן חי הפרלמנט האירופי אישר (13.03.2024) את תקנות הבינה המלאכותית (AI ACT). המדובר בחקיקה הראשונה מסוגה בעולם ובאה להסדיר את הפיתוח ההפעלה ...
דילוג לתוכן