25 באפריל 2024 7:50

מצלמות מעקב בגני הילדים – הרשות להגנת הפרטיות עושה סדר

הרשות להגנת הפרטיות פרסמה לאחרונה (08.07.2018) את עמדתה בעניין השימוש במצלמות מעקב בגני הילדים. לדעת הרשות הצבתן של מצלמות אלה אינה "תרופת פלא" ולא בהכרח יעילה להשגת המטרה לשמה הן מותקנות. תופעות הלוואי בעקבות השימוש במצלמות יהיו, לדעת הרשות, חמורות, כאשר הנזק בגינן עלול לעלות על התועלת הפוטנציאלית שניתן יהיה להפיק מהן.

פרסום הרשות נעשה על רקע דיונים הנערכים בימים אלו, בממשלה ובכנסת, העוסקים ביוזמת חקיקה בנושא רישות מצלמות בגני הילדים. זאת לאור אירועי התקופה האחרונה, בהן קרו סדרת מקרי התעללות בתינוקות ובפעוטות על-ידי מטפלות. מדובר אפוא בנושא רגיש, אשר הוביל את הרשויות לחפש פתרון מהיר שיבטיח את שלומם של הילדים המופקדים במסגרות החינוך ואת שלוות הוריהם.

הרשות מנמקת את עמדתה, כי הפעלה קבועה של מצלמות מעקב במסגרות חינוכיות יש משום חשש ממשי למחיר חברתי-פסיכולוגי שהציבור עלול לשלם, בפרט על הילדים המצולמים, וזאת מהטעמים הבאים:

  1. צילום קבוע פוגע בצורך הבסיסי של כל אדם, לרבות פעוטות וילדים, למרחב מוגן בו יניחו להם לנפשם. מכאן שהעדרו של מרחב פרטי כזה מונע מן המצולמים לממש את אישיותם והאוטונומיה שלהם. עצם ידיעת הילדים שהם נתונים באופן קבוע למבט חיצוני בוחן, עלולה לחבל ביכולתם ההתפתחותית, דבר שעלול לגרום למצוקה נפשית ממשית.
  2. קיים חשש לדליפה של צילומי הילדים ולשימוש לרעה בהם בידי גורמים בלתי מורשים. הדברים נכונים במיוחד אם המצלמות מחוברות לרשת האינטרנט, שאז המידע עלול להיות חשוף לדליפה משמעותית ולמטרות פליליות.
  3. תיעוד מתמשך של הרגלי צריכה והתנהגות, החל מגיל ינקות של קטין במסגרת חינוכית, מעצים את ההשלכות והנזקים הנובעים מיצירת פרופיל אישיותי דיגיטלי.
  4. יעילות המצלמות כאמצעי להרתעה מפני פגיעה והתעללות, רלוונטית רק כשמדובר בפעוטות שעדיין אינם מדברים ואינם מסוגלים להתלונן על התנהגויות פוגעניות של הצוות.
  5. מעבר לכך, עלולות להיות גם השלכות שליליות לפגיעה בזכות לפרטיות של צוות העובדים באותו מוסד וההורים המבקרים בו.

לדעת הרשות במקום בו מחליטים כי התקנת המצלמות נחוצה, עולות סוגיות משפטיות רבות על אופן שמירת המידע שייאגר מהצילומים, פרקי הזמן שבהם יישמר, מקום השמירה, אמצעי האבטחה שינקטו, הרשאות גישה למאגר המידע שנוצר ועוד.  

על כן, שימוש בטכנולוגיה זו כפוף למגבלות משפטיות עליהן מפקחת הרשות להגנת הפרטיות, והפרתן עלולה לגרור הליכי פיקוח ואכיפה על המפרים.

שתפו את הפוסט:

Facebook
Twitter
LinkedIn

דירוג האיכות של Dun's 100 לשנת 2024: משרד דן חי ושות' דורג שוב בקבוצת האיכות הראשונה בתחום הסייבר

דירוג האיכות של מדריך dun’s 100 פרסם את דירוג משרדי עורכי הדין לשנת 2024. בתחום הסייבר המדריך דירג, את משרד דן חי ושות', שוב, תחת ...

הרשות להגנת הפרטיות פרסמה גילוי דעת בנושא איסוף מספרי תעודות זהות וצילום תעודות זהות

בעת האחרונה ישנה מגמה גוברת של בתי עסק הדורשים מהלקוח למסור מספר תעודת זהות לצורך מתן שירות, ולעיתים אף דורשים למסור צילום של תעודת הזהות ...

טיוטת מסמך מדיניות חדשה בנושא איסוף ושימוש במידע ביומטרי במקום העבודה

על רקע המגמה הגוברת בשימוש טכנולוגיות לזיהוי ביומטרי אשר נעשה על ידי ארגונים לצרכי בקרת נוכחות עובדיהם, הרשות להגנת הפרטיות פרסמה לאחרונה (15.02.2024) מסמך מדיניות ...

באירופה עובדים. ה-AI ACT אושר.

מאת : צוות דן חי הפרלמנט האירופי אישר (13.03.2024) את תקנות הבינה המלאכותית (AI ACT). המדובר בחקיקה הראשונה מסוגה בעולם ובאה להסדיר את הפיתוח ההפעלה ...
דילוג לתוכן