26 באפריל 2024 8:30

מופע האימים של ח"כ מאיר שטרית

החדשות של הימים האחרונים בישרו לנו כי גורמים לא מזוהים הצליחו לחדור למערכות לוקהיד מרטין, החברה שאחראית לפיתוח המטוסים המתקדמים ביותר בעולם. ממש כך.

על רקע הידיעה הזו התכנסה ועדה מיוחדת בכנסת, ועדה משותפת לועדת מדע וטכנולוגיה וועדת הכלכלה, לאשר את תקנות החוק הביומטרי. עם אישור התקנות החל למעשה, המרוץ לתחילת הפעלתו של החוק הביומטרי, זה שבחסותו ימסור כל אזרח בישראל את טביעת האצבע ותווי הפנים שלו לטובת מאגר ממשלתי, לצד הנפקת תעודת זהות ודרכון אשר ישאו בקרבם את הפרטים הרגישים האלה.

החוק הביומטרי יצא לאוויר העולם עוד בקדנציה של הממשלה הקודמת של הכנסת, כאשר עבר בשלהי תקופתה בקריאה ראשונה. מי שהוביל את המהלך היה שר הפנים באותה תקופה, ח"כ מאיר שטרית. כאשר החילה הכנסת הנוכחית רציפות על החוק, הועבר הדיון בו לוועדה המשותפת. מי שהוצב בראשה היה לא אחר מאשר ח"כ מאיר שטרית, מספסלי האופוזיציה. הצרוף הזה הוליד דיונים רצופים ואינטנסיביים בוועדה בראשותו, תוך נסיון להשתיק כל התנגדות לחוק, עד אישור החוק בוועדה ובמליאה, בעקבותיה.

מי שנכח באותם דיונים שניהל מאיר שטרית לא יכול היה להשתחרר מההרגשה ש"המשחק מכור". דווקא משרד הפנים והשר אלי ישי נראו משתרכים אחרי שטרית ששעט קדימה עם החוק. לביקורת שהעלתה ההתנהלות שלו השיב כי הוא פועל לטובת הענין.

החוליה החלשה של החוק היא ללא ספק מאגר הנתונים המרכזי שיקים משרד הפנים. מאגר כזה לא הוקם במרבית המדינות המתקדמות שהנחילו תעודה ביומטרית. שם הסתפקו בהטמנת הפרטים בתעודה עצמה והשוואתם עם המציאות, שעה שיש צורך לזהות את נושא התעודה. למתנגדים למאגר השיב שטרית שמאגר טביעות האצבע יהיה מהמאובטחים בעולם. בין היתר דיברו בוועדה שלו על פיצול המאגר לשני מאגרים, הצמדת קודים מוצפנים לכל טביעת אצבע שרק פיצוח שלהם, בעזרת המאגר השני, יוביל לזיהוי האזרח שמסתתר מאחורי טביעת האצבע ותווי הפנים.

למרות ההבטחות הגדולות, בחרה הממשלה לתמוך בגרסת התקנות המקוצרת יותר והפחות מאובטחת, זו  מבססת את הקמתו של מאגר אחד בלבד ולא שניים. ההצפנה עליה דיבר שטרית ירדה מדרגה. והנה, כמה אירוני, בשבוע שבו התכנסה הוועדה של שטרית בכנסת, התבשרנו על פריצת המאגר של לוקהיד מרטין. חברה שהתפארה ברמת האבטחה הגדולה של מאגר המידע שלה. אם מאגר כזה נפרץ, ספק אם יש מאגר שלא ייפרץ. הגיע הזמן ששטרית וחבריו לועדה שהוא הצליח לסדר לעצמו, ירדו ממגדל השן שלהם, ולא יפקירו את פרטינו ופרטיותנו לפורצי מחשבים מיומנים.

הבחירה של הממשלה במאגר אחד לנושא הביומטרי, היתה מקימה עליה את האופוזיציה בכל כנסת מתוקנת ובצדק. אי אפשר "למכור" לציבור חוק שמקים מאגר בעייתי כל-כך בטענה כי יהיה מאובטח, ואחר-כך לקחת כמה צעדים אחורה. ח"כ שטרית אמור להוביל את המתנגדים. גם היוקרה האישית שלו עומדת על כף המאוזניים. הוא היה מאלה שנופפו לנו עם אבטחת המאגר. זו היתה אמורה להיות שעת המבחן שלו. האם יקח את המושכות וינהיג את האופוזיציה למאגר היחיד, עם רמת האבטחה הפחותה? האם יבין סוף סוף את תפקידו ויוביל למהפך, הליכה נגד החלטת הממשלה ותמיכה בפיצול לשני מאגרים? אבל במבחן הזה הוא נכשל. הוועדה ברשותו אישרה את החלטת הממשלה.

אם הנושא שעל הפרק לא היה קריטי כל-כך לנו האזרחים, היה אפשר לשבת מהצד ולצפות בהתנהלות של שטרית כמו באיזה הצגה טובה. אבל ביום שבו יפרץ מאגר טביעות האצבע, המופע הזה יהפוך למופע אימים. נאבד אז, כולנו כאחד, את זהותנו. ההתנהלות של ההאקרים בעולם המחשב מוכיחה שהיום הזה אינו רחוק.

שתפו את הפוסט:

Facebook
Twitter
LinkedIn

דירוג האיכות של Dun's 100 לשנת 2024: משרד דן חי ושות' דורג שוב בקבוצת האיכות הראשונה בתחום הסייבר

דירוג האיכות של מדריך dun’s 100 פרסם את דירוג משרדי עורכי הדין לשנת 2024. בתחום הסייבר המדריך דירג, את משרד דן חי ושות', שוב, תחת ...

הרשות להגנת הפרטיות פרסמה גילוי דעת בנושא איסוף מספרי תעודות זהות וצילום תעודות זהות

בעת האחרונה ישנה מגמה גוברת של בתי עסק הדורשים מהלקוח למסור מספר תעודת זהות לצורך מתן שירות, ולעיתים אף דורשים למסור צילום של תעודת הזהות ...

טיוטת מסמך מדיניות חדשה בנושא איסוף ושימוש במידע ביומטרי במקום העבודה

על רקע המגמה הגוברת בשימוש טכנולוגיות לזיהוי ביומטרי אשר נעשה על ידי ארגונים לצרכי בקרת נוכחות עובדיהם, הרשות להגנת הפרטיות פרסמה לאחרונה (15.02.2024) מסמך מדיניות ...

באירופה עובדים. ה-AI ACT אושר.

מאת : צוות דן חי הפרלמנט האירופי אישר (13.03.2024) את תקנות הבינה המלאכותית (AI ACT). המדובר בחקיקה הראשונה מסוגה בעולם ובאה להסדיר את הפיתוח ההפעלה ...
דילוג לתוכן