20 באפריל 2024 15:51

יש מהיכן ללמוד- ארה"ב – ארץ החירות: נאסר חיטוט בטלפון הנייד בעת מעצר חשוד

פסיקה תקדימית שהתקבלה בימים האחרונים (25.06.14) בבית המשפט העליון בארצות הברית קבעה, כי לשוטר אסור לחטט בטלפון הנייד של אזרח מבלי לקבל צו בית משפט. הכוונה היא במצב בו שוטר עוצר אזרח ומעוניין לבדוק את התכנים בטלפון הנייד של העצור.

בהחלטה שהתקבלה פה אחד בהרכז של תשעה שופטים החליט שופט בית המשפט העליון ג’ון רוברטס ג’וניור כי כל תוכנו של הטלפון הנייד של אדם, מוגן בפרטיות מוחלטת. שוטר שיבקש לנבור בתוכן הסלולארי של אזרח ייאלץ לפנות בבקשה לבית המשפט, לקבלת צו המתיר לו לעשות כן.

לשם ההשוואה, בארץ בה החקיקה בתחום ההגנה על הפרטיות מיושנת, כאשר שוטר מוצא יסוד סביר להניח כי במכשיר הנייד של חשוד ישנו חומר המעיד על דבר עבירה, הוא רשאי לתפוש אותו, להציגו כמוצג במהלך המשפט, ואין כל הוראה בחוק לפיה יש צורך להמציא צו על מנת לבדוק את רשומות ההודעות או השיחות.

יחד עם זאת, דומה כי טענה טובה לפסילת ראיה תעמוד לסנגורו של החשוד, אם יידלה מידע מהסלולארי, מקום שהוא אמור להידלות מהמחשב – מאחר שתפישת מחשב על ידי הרשויות מחייבת צו בית משפט. כלומר, רשומות הדואר האלקטרוני של אזרח, הגישה לאחסון הדיגיטלי או לאחסון על גבי הענן, גם אם מתאפשרות דרך הסלולארי, שימוש בהן, עדיין טעון צו. זאת, כאמור, לאור החוק המעט מיושן והמחוקק, אשר לא צפה את התקדמותה המטאורית של הטכנולוגיה – לפיה מתאפשרת גישה ישירה מהסלולארי, ליישומים שעד לא מזמן היו שמורים רק למחשב.

בשונה מהאבחנה הקיימת והנכפית על ידי שלטונות החוק בארץ, ובשונה מהעובדה כי גורלו של אזרח ישראל תלוי בתושייתו ובמקצועיותו של סנגורו, בארה"ב ועל פי הפסיקה המוזכרת, כלל המידע המצוי על גביי הסלולארי מוגן בפרטיות. כלומר, על מנת לפגוע בפרטיות זאת, יהיה על הגורם הפוגע להסביר ולהצדיק בפני שופט את הפגיעה והמידתיות שבה.

שופט העליון האמריקני הסביר, כי כיום הטלפון הסלולאריים הינם כל כך מתקדמים, וזאת תהא טעות גמורה להחיל עליהם את החוקים הישנים. השופט אף הגדיל וטען כי רמת הפרטיות של הפריטים המאוחסנים על גבי המכשיר הסלולארי הינה גבוהה מזו המאוחסנת על גבי המחשבים הביתים.

לקריאת הכתבה המסקרת את פסק הדין, כפי שהיא הופיעה בעיתון "ניו יורק טיימס" לחץ כאן.

סקירה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה.
הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

שתפו את הפוסט:

Facebook
Twitter
LinkedIn

דירוג האיכות של Dun's 100 לשנת 2024: משרד דן חי ושות' דורג שוב בקבוצת האיכות הראשונה בתחום הסייבר

דירוג האיכות של מדריך dun’s 100 פרסם את דירוג משרדי עורכי הדין לשנת 2024. בתחום הסייבר המדריך דירג, את משרד דן חי ושות', שוב, תחת ...

הרשות להגנת הפרטיות פרסמה גילוי דעת בנושא איסוף מספרי תעודות זהות וצילום תעודות זהות

בעת האחרונה ישנה מגמה גוברת של בתי עסק הדורשים מהלקוח למסור מספר תעודת זהות לצורך מתן שירות, ולעיתים אף דורשים למסור צילום של תעודת הזהות ...

טיוטת מסמך מדיניות חדשה בנושא איסוף ושימוש במידע ביומטרי במקום העבודה

על רקע המגמה הגוברת בשימוש טכנולוגיות לזיהוי ביומטרי אשר נעשה על ידי ארגונים לצרכי בקרת נוכחות עובדיהם, הרשות להגנת הפרטיות פרסמה לאחרונה (15.02.2024) מסמך מדיניות ...

באירופה עובדים. ה-AI ACT אושר.

מאת : צוות דן חי הפרלמנט האירופי אישר (13.03.2024) את תקנות הבינה המלאכותית (AI ACT). המדובר בחקיקה הראשונה מסוגה בעולם ובאה להסדיר את הפיתוח ההפעלה ...
דילוג לתוכן