19 באפריל 2024 2:46

יוצר – עמוד על זכויותיך (ועגן אותן בהסכם) – המחוזי חיפה הורה על השארת זכויות היוצרים בידי היוצר עפ"י הסכם הזמנת העבודה

הסכם בדבר השארת זכויות יוצרים ליוצר יש לכבד. כך נקבע בפסק דין שניתן לאחרונה (13.10.2014) בבית המשפט המחוזי בחיפה, במסגרתו התקבלה תביעתה של הציירת והאמנית טל רינקוב נגד האסטרולוגית קרני צור קליין, בגין הפרת זכויות יוצרים של קלפי אסטרולוגיה שציירה הראשונה. בפסק דינה, הדגישה השופטת רבקה למלשטריך-לטר את החשיבות הרבה שבהסדרה מראש של הזכויות הקנייניות והרוחניות בין צדדים המתקשרים בהסכם.

התובעת, אמנית ובעלת גלריה וסטודיו לאמנות וציור, התקשרה עם הנתבעת העוסקת בתחום האסטרולוגיה, בהסכם ליצירת חפיסת קלפים לטובת עסקיה של האחרונה. ההסכם קבע כי רינקוב לא תקבל כל תמלוגים ממכירות הקלפים, אולם הזכויות על הציורים יישארו בידה. כמו כן ההסכם פירט את השימושים האפשריים של האסטרולוגית בציורים וקבע כי כל שימוש שלה בקלפים מחויב בנשיאת שמה וחתימתה של הציירת, הצגת כתובת אתר האינטרנט שלה ופרסום דרך ההתקשרות עימה.

חרף החתימה על ההסכם ובניגוד לאמור בו, זמן קצר לאחר השלמת הציורים החלה הנתבעת להציגם בעסקיה השונים, בהם אתר האינטרנט בבעלותה, באתר פייסבוק ועוד, תוך השמטת שמה של התובעת ודרכי ההתקשות עימה. נוסף על כך, חתימת התובעת הוצגה באותיות זעירות באופן השולל כל קרדיט ממשי ליצירתה. הנתבעת אף הגדילה לעשות, והציגה עצמה במספר הזדמנויות כ"יוצרת הקלפים" ובמקרה נוסף אפשרה לאסטרולוגית נוספת לעשות שימוש בקלפים כבשלה, ללא מתן כל קרדיט לתובעת.

אל מול טענותיה של התובעת לפגיעה בזכויות היוצרים ביצירתה ושלילת כל זכות כלכלית שיכלה לנבוע מהן, הנתבעת טענה כי יש לראותה כיוצרת משותפת לציורי הקלפים, שכן היא הנחתה ותדרכה את הציירת בעת ביצירת הקלפים. מנגד טענה התובעת, כי היא שהחליטה מה יצויר בכל קלף וכי למעט שיחות אגביות על משמעותם של הקלפים השונים, לנתבעת אין יד ורגל ביצירתם.

השופטת למלשטריך-לטר ציינה כי מודל של "יצירה משותפת", הנוצרת בידי כמה יוצרים באופן בו לא ניתן להבחין בחלקו של כל אחד מהם ביצירה, אמנם קיים במשפט הישראלי, אולם נוכח פעולותיה השוליות של הנתבעת ומשום שההסכם ביניהן קבע מפורשות כי יש לראות את התובעת כ"אם" היצירה, אין לראות בנתבעת כיוצרת משותפת.

השופטת הוסיפה וציינה כי חרף העובדה שקליין היא שיזמה את הרעיון לפרויקט כולו ואף שילמה בעבורו, הזכויות בציורים, כפי שקובע החוק וכפי שנקבע בהסכם נותרו בידי הציירת. כך, בהצגת הציורים כציוריה שלה וללא מתן קרדיט ראוי לתובעת, הפרה קליין את זכויותיה של רינקוב.

סקירה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

לפסק הדין המלא לחץ כאן 

שתפו את הפוסט:

Facebook
Twitter
LinkedIn

דירוג האיכות של Dun's 100 לשנת 2024: משרד דן חי ושות' דורג שוב בקבוצת האיכות הראשונה בתחום הסייבר

דירוג האיכות של מדריך dun’s 100 פרסם את דירוג משרדי עורכי הדין לשנת 2024. בתחום הסייבר המדריך דירג, את משרד דן חי ושות', שוב, תחת ...

הרשות להגנת הפרטיות פרסמה גילוי דעת בנושא איסוף מספרי תעודות זהות וצילום תעודות זהות

בעת האחרונה ישנה מגמה גוברת של בתי עסק הדורשים מהלקוח למסור מספר תעודת זהות לצורך מתן שירות, ולעיתים אף דורשים למסור צילום של תעודת הזהות ...

טיוטת מסמך מדיניות חדשה בנושא איסוף ושימוש במידע ביומטרי במקום העבודה

על רקע המגמה הגוברת בשימוש טכנולוגיות לזיהוי ביומטרי אשר נעשה על ידי ארגונים לצרכי בקרת נוכחות עובדיהם, הרשות להגנת הפרטיות פרסמה לאחרונה (15.02.2024) מסמך מדיניות ...

באירופה עובדים. ה-AI ACT אושר.

מאת : צוות דן חי הפרלמנט האירופי אישר (13.03.2024) את תקנות הבינה המלאכותית (AI ACT). המדובר בחקיקה הראשונה מסוגה בעולם ובאה להסדיר את הפיתוח ההפעלה ...
דילוג לתוכן