25 באפריל 2024 18:26

חוק המישוש – האם מצדיק את המחיר?

מי שמסתובב ליד מקומות בילוי, יצטרך בקרוב לכלכל את צעדיו פעמיים כדי לא להיות מובך. הצעת חוק שקיבלה את אישור ועדת השרים לחקיקה, תקנה למשטרה סמכות נרחבת "למשש", לערוך חיפוש בגופנו גם אם לא התעורר כל חשד לגבינו, סתם כי היינו באותו רגע ליד מקום בילוי מועד לפורענות, לדעת המשטרה.

מדובר בהצעה לתיקון חוק סמכויות לשם שמירה על בטחון הציבור אשר תקנה למשטרה, אם תעבור בכנסת, את הסמכות לערוך חיפוש על גופו של אדם, בגדיו וכליו, בשני מצבים: האחד, עם חשש סביר כי האדם עומד לבצע מעשה אלימות, והשני, במקומות מוגדרים מראש המוּעדים לאירועי אלימות, וזאת אף אם לא התעורר חשד מוקדם לגבי אותו אדם בנוגע לנשיאת נשק או שימוש בו. בכך יועמד לרשות גורמי האכיפה מכלול של סמכויות המיועדות, לטענתם, לתת מענה למלחמה באלימות.

החוק הזה מעלה את השאלה אם באמת כך תושג המטרה שהמשטרה כל-כך מבקשת להשיג ויותר מכך, המחיר; היינו, האם יש בהצעה הזו איזון ראוי בין הצורך לשמור על ביטחון הציבור לבין הצורך להגן על זכויות הפרט והזכות לפרטיות בראשן.

לכאורה, טוענת המשטרה, כי ללא סמכויות רחבות יותר יקשה עליה לשמור על בטחון האזרחים. כחיזוק לכך אף נטען כי נעשה איזון ראוי בחוק וכי סמכות החיפוש הוגבלה במקומות המועדים לאלימות ובזמנים בהם ישנה סכנה כזו, וכן צומצמה מטרת החיפוש לאיתור כלי נשק בלבד.

מנגד, אין ספק שחיפוש על גופו של אדם, סתם כי נקלע למקום ובזמן לא נכונים, הינו מעשה שגורם לאדם לאותה תחושת אי נוחות כאשר הוא אינו נעזב לנפשו,  תחושת חוסר שלוות הנפש, מבוכה, דאגה, בלבול והתעסקות בנושא המטריד המסיח את דעתו של האדם מענייניו. כך בדיוק סבר המחוקק כאשר הגדיר את עוולת ההטרדה בחוק הגנת הפרטיות.

ההצעה העוסקת במישוש מצטרפת לשורה של הצעות שנועדו לאפשר למשטרה להילחם בפשיעה. כך הועלתה הצעה לאפשר חיפוש סמוי בביתו של אדם, שיאפשר לשוטרים להיכנס לביתו, לחפש חפץ או מסמך, לקחת אותם או לצלם אותם, והאדם אפילו לא ידע שהיו אצלו בבית. עוד הצעה שהועלתה רק לאחרונה – לתת למשטרה סמכויות כמו לשב"כ, למעקב אחר אנשים תוך שימוש בטכנולוגיות סמויות שאי אפשר אפילו לפרטן . ממש כך.

בימים בהם הפשיעה גואה, לכאורה קשה לצאת נגד חקיקה כזו. המטרה אף נראית ראויה מאוד – המלחמה בפשיעה. אבל השאלה היא האם המטרה מקדשת את האמצעים והאם אין דרך אחרת להשיג את כל המטרות האלו, לפני שנתעורר יום אחד ופשוט נתהה אם אנחנו לא חיים אי שם ברוסיה או במדינה דומה אחרת תחת משטר אפל.

שתפו את הפוסט:

Facebook
Twitter
LinkedIn

דירוג האיכות של Dun's 100 לשנת 2024: משרד דן חי ושות' דורג שוב בקבוצת האיכות הראשונה בתחום הסייבר

דירוג האיכות של מדריך dun’s 100 פרסם את דירוג משרדי עורכי הדין לשנת 2024. בתחום הסייבר המדריך דירג, את משרד דן חי ושות', שוב, תחת ...

הרשות להגנת הפרטיות פרסמה גילוי דעת בנושא איסוף מספרי תעודות זהות וצילום תעודות זהות

בעת האחרונה ישנה מגמה גוברת של בתי עסק הדורשים מהלקוח למסור מספר תעודת זהות לצורך מתן שירות, ולעיתים אף דורשים למסור צילום של תעודת הזהות ...

טיוטת מסמך מדיניות חדשה בנושא איסוף ושימוש במידע ביומטרי במקום העבודה

על רקע המגמה הגוברת בשימוש טכנולוגיות לזיהוי ביומטרי אשר נעשה על ידי ארגונים לצרכי בקרת נוכחות עובדיהם, הרשות להגנת הפרטיות פרסמה לאחרונה (15.02.2024) מסמך מדיניות ...

באירופה עובדים. ה-AI ACT אושר.

מאת : צוות דן חי הפרלמנט האירופי אישר (13.03.2024) את תקנות הבינה המלאכותית (AI ACT). המדובר בחקיקה הראשונה מסוגה בעולם ובאה להסדיר את הפיתוח ההפעלה ...
דילוג לתוכן