25 באפריל 2024 22:25

השלום פ"ת: לשון הרע בזדון נגד ראש מועצת גני תקווה

פרסום לשון הרע מתוך כוונה מראש לפגוע, יכול לעלות ביוקר. כך עולה מפסיקת בית משפט השלום בפתח-תקווה שניתנה בחודש אוגוסט 2020 ופורסמה רק עתה (13.9.20). בית המשפט קיבל את טענתה של התובעת כי הנתבע הפיץ אודותיה שקרים ופרסומי דיבה במטרה מראש להכפישה בציבור ולפגוע בה ובשמה הטוב. התובעת עמדה על כך שהפרסום נעשה בזדון ובמכוון, והמידע שנכתב אינו אמת ומהווה לשון הרע, כפי שנפסק בסופו של דבר.

ביום 29.3.18 הגישה ליזי דלרוצ'ה, ראש המועצה המקומית בגני תקווה, תביעת לשון הרע נגד שחר יניב בבית משפט השלום בפתח תקווה. התביעה הוגשה בעקבות פרסום בעיתון מקומי בשם "עיתון תנועת "כוח לשנות" בראשות יניב שחר".

הנתבע טען כי מדובר בתביעת השתקה שנועדה לשלול את זכותו להביע את התנגדותו כנגד התובעת במסגרת הזכות לחופש הביטוי, וכן למנוע ממנו להתמודד מולה באופן לגיטימי, לקראת מערכת הבחירות הסמוכה למועד הפרסום. בנוסף טען כי יש להחיל את הגנת האמת בפרסום, וכן כי עומדת לו הגנת תום הלב.

הפרסומים האמורים כללו מלל המייחס לנתבעת מינויים לא כשרים, מכרזים תפורים, ניהול חובבני ועוד. יתרה מזאת, כלל הנתבע בפרסומיו קריקטורה בה נראית דמותה של התובעת לצד דמות שטנית, וכן קריקטורה של הנתבעת ישובה ברכב יוקרה הנישא על גבם של אנשים כפופים.

השופטת מרים קראוס קבעה כי פרסום שמטרתו להשפיל או לבזות ייחשב ללשון הרע, אף אם היה הפרסום אמת, ללא חשיבות למניע או לכוונה שמאחורי הפרסום. השופטת דחתה את טענת הנתבע כי הזכות לחופש הביטוי גוברת מול הזכות לשם טוב, כשמושא הביקור הוא איש ציבור. לעמדתה אינטרס ציבורי ראוי הוא כי תוצג ביקורת בדרך לגיטימית וראויה ולא דרך השפלה וביזוי. כמו כן, דחתה השופטת את טענת הנתבע כי עומדת לו הגנת אמת בפרסום. זאת לאור העובדה כי הנתבע לא הוכיח נכונות עובדתית בפרסומיו המייחסים לתובעת כשלים ו"קומבינות" על חשבון הציבור.

לבסוף השופטת קראוס פסקה כי התובעת הוכיחה כי קמה לה עילת תביעה מכוח עוולת לשון הרע, וכי אכן התקיים פרסום כאמור. משבוצע פרסום "לשון הרע" ואין למפרסם הגנה, יהיה על בית המשפט לקבוע את שיעור הפיצוי הנדרש. חוק איסור לשון הרע קובע כי פיצוי לפי חוק זה לא יעלה על 50,000 שקלים ללא הוכחת נזק. ברם, אם הוכח כי הפרסום נעשה בכוונה לפגוע, רשאי בית המשפט לחייב את הנתבע לשלם לנפגע פיצוי שלא יעלה על כפל הסכום המצוין לעיל. בעקבות כך, קיבל בית המשפט את התביעה במלואה וחייב את הנתבע בסכום של 75,000 שקלים וכן הוצאות משפט בסך 10,000 שקלים.

תא"מ (פ"ת) 68702-03-18

שתפו את הפוסט:

Facebook
Twitter
LinkedIn

דירוג האיכות של Dun's 100 לשנת 2024: משרד דן חי ושות' דורג שוב בקבוצת האיכות הראשונה בתחום הסייבר

דירוג האיכות של מדריך dun’s 100 פרסם את דירוג משרדי עורכי הדין לשנת 2024. בתחום הסייבר המדריך דירג, את משרד דן חי ושות', שוב, תחת ...

הרשות להגנת הפרטיות פרסמה גילוי דעת בנושא איסוף מספרי תעודות זהות וצילום תעודות זהות

בעת האחרונה ישנה מגמה גוברת של בתי עסק הדורשים מהלקוח למסור מספר תעודת זהות לצורך מתן שירות, ולעיתים אף דורשים למסור צילום של תעודת הזהות ...

טיוטת מסמך מדיניות חדשה בנושא איסוף ושימוש במידע ביומטרי במקום העבודה

על רקע המגמה הגוברת בשימוש טכנולוגיות לזיהוי ביומטרי אשר נעשה על ידי ארגונים לצרכי בקרת נוכחות עובדיהם, הרשות להגנת הפרטיות פרסמה לאחרונה (15.02.2024) מסמך מדיניות ...

באירופה עובדים. ה-AI ACT אושר.

מאת : צוות דן חי הפרלמנט האירופי אישר (13.03.2024) את תקנות הבינה המלאכותית (AI ACT). המדובר בחקיקה הראשונה מסוגה בעולם ובאה להסדיר את הפיתוח ההפעלה ...
דילוג לתוכן