24 באפריל 2024 5:38

השימוש בדמותו של ספי ריבלין המנוח כמשל

מאת עו"ד דן חי

לא מעט אנשים נחרדו לראות לאחרונה את דמותו של ספי ריבלין המנוח מככבת בקמפיין האגודה למלחמה בסרטן. בין הטענות שעלו הייתה טענה, כי כבוד הנפטר נפגע וכי דמותו של אדם הינה חלק מזכותו לפרטיות והיא אינה הפקר, גם לאחר מותו. האומנם?

למי שייכת לאחר מותו של אדם הזכות לפרטיות שהייתה לו בחייו? הצפת השאלה הזאת אל פני השטח, חושפת את מה שרבים מאיתנו אינם יודעים: למתים בישראל אין זכות לפרטיות. זו מתפוגגת עם הנשימה האחרונה של אדם בישראל. ניסיונות לעגן בחוק הישראלי את זכותו של אדם, שהדברים שהיו קשורים בפרטיותו בחייו, לא יהפכו לנחל הכלל אחר מותו, לא הסתיימו בחוק, בעיקר בשל הבחירות התכופות שידענו בשנים האחרונות, שלא אפשרו לסיים את הליך החקיקה. הניסיון לחקיקה בתחום לא חזר על עצמו והמצב החוקי נשאר כשהיה.

אין ספק שהשאלה האם פרטיותו של אדם צריכה למות יחד עימו היא שאלה נכבדה. ראשית במישור הסמנטי. שהרי איך ניתן לדבר על פרטיות של אדם שאינו בין החיים? אך מעבר לסמנטיקה, השאלה האמיתית היא האם אותם ערכים שהמחוקק טרח כל-כך להגן עליהם בשם זכות האדם לפרטיות, אכן צריכים להפוך לנחלת הכלל מיד כשאדם הולך לעולמו?

המתנגדים לחקיקה שתגביל את פרסום סודותיו הפרטיים של אדם לאחר מותו טוענים, כי לא ניתן לקבוע בחוק זכות, למי שאינו בין החיים. מכאן, קביעה של זכות כזו אינה מסתדרת מהבחינה הלוגית. האם אכן נימוק כזה צריך לחסום את קידומה של חקיקה בנושא?

כאשר נדונה ההצעה האחרונה שהייתה בעניין בוועדת חוקה חוק ומשפט, סיפרה אימא לילדה שנרצחה על-ידי מאהבה, איך התגלגל מכתב שכתבה לתקשורת ופורסם. כאב הלב שסבלה המשפחה, נאמר שם, העצים את כאב הפרידה ללא כל צורך. ההגנה על הזכות חשובה, נאמר שם, לא רק בשם כבודו של הנפטר אלא גם בשל רגשותיהם של אלה שהותיר אחריו.

בשנים האחרונות, הגיעו לבית המשפט מקרים נוספים רבים שעסקו  בסוגיה. הגנה על סודותיו של הנפטר עמדה במרכז פסק-דין בו נדונה בקשת יורשי מנוחה, לקבל לידיהם את המידע הרפואי אשר היה מצוי עליה בידי רופאה פסיכיאטרית, אצלה טופלה המנוחה. הגנה על כבוד הנפטר עמדה לדיון בבית המשפט לענייני משפחה בחיפה, כאשר עסק בבקשת אם לפרסם קטעי יומן שכתבה ביתה שהתאבדה. בפרשה אחרת עלתה לדיון השאלה האם ניתן להציג כראיה קלטת שצולמה על-ידי חוקר פרטי, בה נראה המנוח מקיים יחסי מין עם אישה אחרת ומשמיעה בפניה דברים בגנות גרושתו.

בכל אותם מקרים מצא עצמו בית המשפט בפני הדילמה כיצד לנהוג, באקלים משפטי בו אין הגנה בחוק על זכות הנפטר לפרטיות, מחד, אל מול התחושה שלא ראוי לפגוע בכבודו של הנפטר עם פרסומם של כל אותם דברים.

כאשר עוברים על אותם מקרים, המסקנה המתבקשת היא כי אותה זכות לפרטיות של הנפטר, כמו גם זכותו לשמו הטוב גם מפני דברים שיאמרו לאחר מותו, הינם, למעשה, חלק מאותה זכות לכבוד, הזכות לכבוד שתהיה לאדם לאחר מותו, כבודו של הנפטר. עיגון הזכות יבטיח לאדם את השקט הנפשי, הדרוש בנושאים רגישים כאלה, בעודו בחיים. הידיעה שסודותיו לא יהפכו לנחל הכלל אחר מותו, תקנה לו רגישה ורווחה בחייו.

לאחרונה יצא משרד המשפטים בקול קורא למתן רעיונות לשינויים דרושים בחוק הגנת הפרטיות. במסגרת הזו ראוי היה שאנשי מחלקת יעוץ וחקיקה במשרד ירעננו את ההצעה הישנה שלהם לתיקון החוק בעניין, יתאימו אותה לתקופתנו וימליצו לקבוע בחוק, כי כל אותם דברים שהיו נחלת זכותו של אדם לפרטיות בחייו, ימשיכו להיות מוגנים גם לאחר מותו.

שתפו את הפוסט:

Facebook
Twitter
LinkedIn

דירוג האיכות של Dun's 100 לשנת 2024: משרד דן חי ושות' דורג שוב בקבוצת האיכות הראשונה בתחום הסייבר

דירוג האיכות של מדריך dun’s 100 פרסם את דירוג משרדי עורכי הדין לשנת 2024. בתחום הסייבר המדריך דירג, את משרד דן חי ושות', שוב, תחת ...

הרשות להגנת הפרטיות פרסמה גילוי דעת בנושא איסוף מספרי תעודות זהות וצילום תעודות זהות

בעת האחרונה ישנה מגמה גוברת של בתי עסק הדורשים מהלקוח למסור מספר תעודת זהות לצורך מתן שירות, ולעיתים אף דורשים למסור צילום של תעודת הזהות ...

טיוטת מסמך מדיניות חדשה בנושא איסוף ושימוש במידע ביומטרי במקום העבודה

על רקע המגמה הגוברת בשימוש טכנולוגיות לזיהוי ביומטרי אשר נעשה על ידי ארגונים לצרכי בקרת נוכחות עובדיהם, הרשות להגנת הפרטיות פרסמה לאחרונה (15.02.2024) מסמך מדיניות ...

באירופה עובדים. ה-AI ACT אושר.

מאת : צוות דן חי הפרלמנט האירופי אישר (13.03.2024) את תקנות הבינה המלאכותית (AI ACT). המדובר בחקיקה הראשונה מסוגה בעולם ובאה להסדיר את הפיתוח ההפעלה ...
דילוג לתוכן