28 באפריל 2024 13:26

הצבת מצלמות במקום העבודה כעילה מספקת לפיטורים כדין מפוטר

צוות דן חי ברשת

בפסק דין שניתן ב12 בדצמבר בבית הדין האזורי לעבודה נקבע תקדים חדש ומעתה במצבים מסוימים, הצבת מצלמות במקום העבודה עלולה לעלות לכדי הרעת תנאים מוחשית המקימה עילה להתפטר כדין מפוטר.

במקרה דנן, השבר בין הצדדים החל בשעה שפקידה בחברה שהייתה כפופה לתובעת, שלחה מייל לנתבע על כך שאחד מהעובדים בחברה מטריד אותה מינית. לאחר דין ודברים עם המתלוננת והנילון, הוא החליט להציב מצלמות במרחבים הציבוריים של המשרד. כעבור זמן מה, הותקנו 9 מצלמות בנקודות שונות במשרד.

באותה העת, ומיד עם הגעת הטכנאים להתקין את המצלמות, שלחה התובעת מייל לנתבע ובו נכתב: "מבחינתי זה הרעת תנאים, אני לא מעוניינת שמישהו יצלם אותי 24 שעות. זה חדירה לפרטיות". בנוסף, ניסתה התובעת לשכנע את הנתבע להסיר את המצלמות אך הוא לא הסכים והסביר לה את הרקע להצבתן. לאחר הצבתן, החלה התובעת להימנע מלבצע את עבודתה, ולשבש את הפעילות התקינה של החברה. לבסוף, נעדרה הנתבעת לחמישה ימים ממקום העבודה בטענה שהייתה חולה ועם חזרתה הודיעה שהיא מתפטרת.

כידוע, הזכות לפרטיות הוכרה בפסיקה כזכות יסוד וכחלק ממערך זכויות המגן במשפט העבודה. מתמונות שהגישו הנתבעים, נראה בבירור שהמצלמות שהוצבו בקרבת התובעת מציגות תמונה רחבה של סביבת העבודה שלה. המצלמה האחורית מתעדת את גבה של התובעת, את סביבת עבודתה, את המסמכים שלפניה, את חפציה ואת צג המחשב עליו היא עובדת. המצלמה הקדמית מתעדת את פניה וחלק מפלג גופה העליון. אמנם, המצלמות לא הוצבו בחדר עבודה פרטי של התובעת, אך ניכר הן שהוצבו בסמוך אליה ובסביבת העבודה שלה: מעל דלפק העבודה שלה, מאחוריו ומלפניו.

לפיכך, סבר בית הדין האזורי לעבודה והכריע שצילום מעין זה עולה כדי פגיעה בפרטיותה של התובעת כאמור בסעיף 2(3) לחוק הגנת הפרטיות,– "צילום אדם כשהוא ברשות יחיד". "גם מתחם, חדר או עמדת עבודה בהם שוהה העובדה לשם ביצוע עבודתו, ואשר איננו פתוח לכניסה חופשית של הציבור – מהווה רשות היחיד בה רשאי העובד לצפות למרחב פרטי שיהיה חופשי ממעקב קבוע".

בעניין הנדון, עמדת הרשות קובעת שעל המעסיק לגבש מדיניות ברורה ומפורטת בדבר אופן והיקף השימוש במצלמות מעקב ומטרותיהן, שתיקבע ככל הניתן לאחר היוועצות עם העובדים או עם נציגיהם ותוצג באופן קבוע לידיעתם ולמדיניות המעקב של המעסיק. יתרה מזאת, צוין כי הצבת מצלמות במקום העבודה הוכרה על ידי הרשות להגנת הפרטיות כמעשה היוצר "שינוי מהותי ומשמעותי באופן בו מפקח הארגון על עבודת המועסקים אצלו".

שתפו את הפוסט:

Facebook
Twitter
LinkedIn

דירוג האיכות של Dun's 100 לשנת 2024: משרד דן חי ושות' דורג שוב בקבוצת האיכות הראשונה בתחום הסייבר

דירוג האיכות של מדריך dun’s 100 פרסם את דירוג משרדי עורכי הדין לשנת 2024. בתחום הסייבר המדריך דירג, את משרד דן חי ושות', שוב, תחת ...

הרשות להגנת הפרטיות פרסמה גילוי דעת בנושא איסוף מספרי תעודות זהות וצילום תעודות זהות

בעת האחרונה ישנה מגמה גוברת של בתי עסק הדורשים מהלקוח למסור מספר תעודת זהות לצורך מתן שירות, ולעיתים אף דורשים למסור צילום של תעודת הזהות ...

טיוטת מסמך מדיניות חדשה בנושא איסוף ושימוש במידע ביומטרי במקום העבודה

על רקע המגמה הגוברת בשימוש טכנולוגיות לזיהוי ביומטרי אשר נעשה על ידי ארגונים לצרכי בקרת נוכחות עובדיהם, הרשות להגנת הפרטיות פרסמה לאחרונה (15.02.2024) מסמך מדיניות ...

באירופה עובדים. ה-AI ACT אושר.

מאת : צוות דן חי הפרלמנט האירופי אישר (13.03.2024) את תקנות הבינה המלאכותית (AI ACT). המדובר בחקיקה הראשונה מסוגה בעולם ובאה להסדיר את הפיתוח ההפעלה ...
דילוג לתוכן