25 באפריל 2024 13:49

הפגיעה בפרטיות אזרחי ישראל עולה מדרגה: הצעת חוק לפיה רשויות נוספות יוכלו לקבל נתוני תקשורת

בימים הקרובים, ככול הנראה ביום ראשון ה- 29.06.14, תוגש על ידי משרד המשפטים לאישור וועדת השרים לענייני חקיקה הצעה לתיקון חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – נתוני תקשורת), תשס"ח-2007, הידוע בכינויו "חוק נתוני תקשורת" או "חוק האח הגדול".

החוק, במתכונתו הנוכחית טרם ההצעה לתיקון, מאפשר לגופים שונים במדינת ישראל (משטרת ישראל,  משטרה צבאית חוקת, מחלקה לחקירת שוטרים, היחידה לחקירת שוטרים צבאיים, רשות לניירות ערך, רשות המיסים ולרשות להגבלים עסקיים) לקבל מידע אודות נתוני תקשורת של אזרחים. כך למשל, אם תרצה המשטרה לקבל מידע בדבר איכון הטלפון הסלולארי של אדם הנחשד בפלילים, יש ביכולתה לבקש צו בית משפט המתיר לה לעשות כן.

במקרים דחופים, בהם ישנה חשיבות עליונה לדחיפות המידע (כגון שאלת חיים או מוות), יכולה המשטרה לפעול לקבלת המידע אף מבלי לקבל את אישורו או רשותו של בית המשפט, בדמות צו.

התמורות בחוק, כפי שהן באות לידי ביטוי בהצעת החוק שעתידה להיות מוגשת כאמור, באות לידי ביטוי בכמה מישורים. ראשית, הצטרפות מספר לא מבוטל של גופים שיכולים לקבל את המידע הפוגעני. כך למשל, לפי הצעת החוק יוכלו לקבל את המידע אף רשות העתיקות, רשם מאגרי המידע, רשות הטבע והגנים, משרד החקלאות, המשרד להגנת הסביבה וכן הממונה על הביטחון במערכת הביטחון. כל אלה, וחרף העובדה כי ישנו קושי ממשי להצדיק את הפגיעה בפרטיות אל מול תועלת שתצמח לרשות הטבע והגנים או למשרד החקלאות – למשל, יוכלו לעקוב ולנטר את תנועתם של אזרחי מדינת ישראל בעקבות הצעת החוק הנדונה.

הצעת החוק טומנת בחובה עוד מספר שינויים בחוק, הפועלים לרעת האזרחים. כך למשל, לשר המשפטים תינתן האפשרות לקבוע, על פי שיקול דעתו הבלעדי, לגביי גופים נוספים שיהיו רשאים לעשות שימוש בנתוני התקשורת, מלבד הגורמים המאושרים בחוק. פגיעה נוספת, הינה בדמות המידע עצמו שייאסף והגופים מהם ייאסף המידע. כיום המושג "נתוני התקשורת" מתייחס רק למידע מגופים בעלי רישיון בזק. לפי הצעת החוק, מידע בדבר נתוני תקשורת יכול להיות מכל גוף המחזיק מידע שכזה, ללא קשר לשאלה האם יש לו רישיון בזק.

גם במתכונתו הנוכחית, החוק אינו עולה בקנה אחד עם השמירה הראויה על הזכות לפרטיות או מניעת הפגיעה בה. הצעת החוק אף מחריפה את הפגיעה הקיימת, והופכת את חיי האזרחים בישראל, למעין תוכנית ריאליטי דוגמת "האח הגדול".

סקירה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה.
הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

שתפו את הפוסט:

Facebook
Twitter
LinkedIn

דירוג האיכות של Dun's 100 לשנת 2024: משרד דן חי ושות' דורג שוב בקבוצת האיכות הראשונה בתחום הסייבר

דירוג האיכות של מדריך dun’s 100 פרסם את דירוג משרדי עורכי הדין לשנת 2024. בתחום הסייבר המדריך דירג, את משרד דן חי ושות', שוב, תחת ...

הרשות להגנת הפרטיות פרסמה גילוי דעת בנושא איסוף מספרי תעודות זהות וצילום תעודות זהות

בעת האחרונה ישנה מגמה גוברת של בתי עסק הדורשים מהלקוח למסור מספר תעודת זהות לצורך מתן שירות, ולעיתים אף דורשים למסור צילום של תעודת הזהות ...

טיוטת מסמך מדיניות חדשה בנושא איסוף ושימוש במידע ביומטרי במקום העבודה

על רקע המגמה הגוברת בשימוש טכנולוגיות לזיהוי ביומטרי אשר נעשה על ידי ארגונים לצרכי בקרת נוכחות עובדיהם, הרשות להגנת הפרטיות פרסמה לאחרונה (15.02.2024) מסמך מדיניות ...

באירופה עובדים. ה-AI ACT אושר.

מאת : צוות דן חי הפרלמנט האירופי אישר (13.03.2024) את תקנות הבינה המלאכותית (AI ACT). המדובר בחקיקה הראשונה מסוגה בעולם ובאה להסדיר את הפיתוח ההפעלה ...
דילוג לתוכן