25 באפריל 2024 17:55

העתקת משחק מוכר- אינה מהווה הפרת זכויות יוצרים

האם קיומו של משחק מוכר אשר התקיים במתווה דומה יכול להעלות לכדי הפרת זכויות יוצרים, אשר מזכה את הוגי המשחק בפיצוי בגין הפרתם? לשאלה זאת נדרש לאחרונה (03/03/2013) בית משפט השלום בחיפה אשר השיב על כך בשלילה.

הרקע לתביעה היה משחק חוצות אשר התקיים בעיר חיפה, כמשחק תרבות עירוני, בשם "מפלצות העיר" בו, תושבי העיר הוזמנו לצאת לרחבי העיר ולנסות לאתר בובות גדולות בדמות מפלצות מעוצבות באמצעות רמזים באתר האינטרנט שהוקם.

באופן דומה לאחר כשנה בעיר טבעון שיחקו במשחק דומה, בו נקראו תושבי טבעון לצאת לחוצות הישוב ולחפש דגם קטן וסטנדרטי של פיה, באמצעות רמזים שהופיעו באתר האינטרנט של המועצה, בדומה למשחק הקודם אשר התנהל בחיפה על ידי התובעים. בעקבות ביצוע המשחק הגישו התובעים תביעה בגין הפרת זכויות יוצרים והעתקה של המשחק.

התובעים טענו כי הנתבעים הפרו את זכויות היוצרים שלהם במשחק המפלצות, אותם קיבלו מעירית חיפה שהזמינה מהם את הפרוייקט. לפיכך עליהם לפצותם, גם ללא הוכחת נזק, בפיצוי על פי חוק זכויות יוצרים תשס"ח-2007. התובעים אינם חולקים על כך שאין להם זכויות יוצרים לעצם הרעיון של המשחק. עם זאת, לטענתם בביצוע הרעיון ובהוצאתו מן הכח אל הפועל, כפי שעשו בפרוייקט המפלצות, הם רכשו זכויות יוצרים כלפי כולי עלמא, המונע מאחרים לבצע משחקים כדוגמת המשחק שהם עשו.

לטענת הנתבעים ניתן לראות בהם כ"מפר תמים" לפי סעיף 58 לחוק זכויות יוצרים, באופן שאינם חייבים בפיצוי. יתרה מזו, המתנ"ס הציע לנתבעים לתת להם קרדיט, בכך שיציינו שקיבלו השראה ממשחק המפלצות, אך התובעים סרבו לכך. לכן, יש בכך להעיד על תום לבם של הנתבעים.

השופט יהושע רטנר לא שוכנע שהנתבעים הפרו זכויות יוצרים כלשהם של התובעים. זאת למעט בעניין שולי וקטן יחסית (שגם ביחס אליו ספק אם הוא עלה כדי הפרת זכויות יוצרים), של העתקת משפט הפתיחה של המשחק באתר הנתבעים, בו הכיתוב היה זהה לאתר שהקימו התובעים לצורך המשחק, כאשר הנתבעים הסירו את ההפרה מיד כאשר נעשתה פניה אליהם. לפיכך קבע השופט כי יש לראות בכך זוטי דברים או הפרה תמימה, שאינה מזכה בפיצוי.

לפסק הדין המלא לחץ כאן

הערה:
סקירה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה.
הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

שתפו את הפוסט:

Facebook
Twitter
LinkedIn

דירוג האיכות של Dun's 100 לשנת 2024: משרד דן חי ושות' דורג שוב בקבוצת האיכות הראשונה בתחום הסייבר

דירוג האיכות של מדריך dun’s 100 פרסם את דירוג משרדי עורכי הדין לשנת 2024. בתחום הסייבר המדריך דירג, את משרד דן חי ושות', שוב, תחת ...

הרשות להגנת הפרטיות פרסמה גילוי דעת בנושא איסוף מספרי תעודות זהות וצילום תעודות זהות

בעת האחרונה ישנה מגמה גוברת של בתי עסק הדורשים מהלקוח למסור מספר תעודת זהות לצורך מתן שירות, ולעיתים אף דורשים למסור צילום של תעודת הזהות ...

טיוטת מסמך מדיניות חדשה בנושא איסוף ושימוש במידע ביומטרי במקום העבודה

על רקע המגמה הגוברת בשימוש טכנולוגיות לזיהוי ביומטרי אשר נעשה על ידי ארגונים לצרכי בקרת נוכחות עובדיהם, הרשות להגנת הפרטיות פרסמה לאחרונה (15.02.2024) מסמך מדיניות ...

באירופה עובדים. ה-AI ACT אושר.

מאת : צוות דן חי הפרלמנט האירופי אישר (13.03.2024) את תקנות הבינה המלאכותית (AI ACT). המדובר בחקיקה הראשונה מסוגה בעולם ובאה להסדיר את הפיתוח ההפעלה ...
דילוג לתוכן