29 באפריל 2024 12:15

העליון אישר למשטרה אחזקת חומר סלולרי של חשוד גם בראי הגנת הפרטיות

בערעור שהגיע לאחרונה לפתחו של בית המשפט העליון, קבע השופט עופר גרוסקפוף כי המדינה זכאית להחזיק בקבצים שהוצאו ממחשב או מטלפון נייד של חשוד, גם אם החקירה נגדו הסתיימה, ומבלי להפריד בין חומר הרלוונטי לחקירה לבין החומרים האישיים של החשוד.

המחלוקת עסקה בעניינו של פלוני, שנחקר בחשד לעבירות שוחד במסגרת חקירה מורכבת הכוללת מעורבים וחשודים רבים. בתוך כך, נתפס מכשיר הטלפון הנייד שלו מכוח צו חיפוש לפי פקודת סדר הדין הפלילי. בהמשך עוד ביקשה המשטרה להאריך את תוקף החזקת כלל המוצגים התפוסים, ובכללם מכשיר הטלפון הנייד, ואילו פלוני התנגד לבקשה משורה של נימוקים ובניהם טענה כי בכך נפגעת פרטיותו. בעקבות זאת הוסכם להחזיר לפלוני את מכשיר הטלפון הנייד שלו, לאחר העתקת קבציו.

פלוני התנגד לכך שהמשטרה תחזיק בכל התוכן של מכשיר הטלפון הנייד שלו, והסכים רק להחזקת החומר הנחשב בעיניה כרלוונטי לחקירה ולמשפט. לשם בירור השאלה אם יש חומר כזה ומה היקפו, ביקש כי תומצא לו רשימה של החומרים שנתפסו מהטלפון ונחשבים כנוגעים לעניין, מתוך טענה כי המשך החזקת כלל החומרים שהוצאו מהנייד שלו – ולא רק אלה הרלוונטיים לחקירה – מהווה פגיעה קשה בפרטיותו.

עוד טען פלוני, כי הקביעה שעם החזרת מכשיר הטלפון הנייד על תוכנו, המדינה פטורה מהכנת רשימת התפוסים ביחס להעתק התוכן של מכשיר הטלפון הנייד שהותירה ברשותה – שגויה. עוד לטענתו, בימ"ש השלום והמחוזי היו צריכים להתיר למדינה להחזיק אצלה אך ורק חומרים הנוגעים לחקירת העבירה שבה הוא נחשד – קבלת דבר במרמה. לבסוף, טען כי ההשלכות של החלטות המחוזי סותרות את חוק הגנת הפרטיות.

השופט גרוסקפוף קבע תחילה כי אין כלל מקום לאשר את בקשת רשות הערעור, ודינה להידחות על הסף. עם זאת, בחר לדון בשאלות העקרוניות לגופן, והוציא החלטה קצרה שבמסגרתה הבהיר את המעמד המשפטי של קבצים שהוצאו ממחשבים ומטלפונים ניידים של חשודים.

עוד קבע השופט כי סעיף 28 לפקודת סדר הדין הפלילי לא נועד על-מנת לאפשר לנחקר לדעת מהם חומרי החקירה המצויים בידי רשויות אכיפת החוק בשלב הקודם למועד שבו קמה לו הזכות לקבל לידיו את חומרי החקירה לפי החוק.

לבסוף נדחה הערעור בקביעה כי המשטרה זכאית להחזיק בכל הקבצים שהוצאו ממחשב או טלפון נייד של חשוד, גם אם החקירה נגדו נסגרה ומבלי להפריד בין חומר הרלוונטי לחקירה ולמשפט לבין החומרים האישיים של החשוד. בתוך כך המדינה גם אינה חייבת לעדכן את החשוד לשעבר באילו חומרים היא מחזיקה: "קבצים המועתקים ממכשיר טלפון של פלוני שנתפס אגב חקירתו, הם לפיכך חלק מחומר החקירה שברשות המשטרה, וגם כאשר מסתיימת החקירה בעניינו של פלוני, דינם אינו שונה מכל חומר חקירה אחר שנאסף במסגרת אותה חקירה (כדוגמת צילומים והעתקי תעודות). לפיכך, אין מניעה כי הקבצים המועתקים ישמשו לצורך המשך החקירה נגד חשודים אחרים", נכתב בפסק הדין.

 

שתפו את הפוסט:

Facebook
Twitter
LinkedIn

דירוג האיכות של Dun's 100 לשנת 2024: משרד דן חי ושות' דורג שוב בקבוצת האיכות הראשונה בתחום הסייבר

דירוג האיכות של מדריך dun’s 100 פרסם את דירוג משרדי עורכי הדין לשנת 2024. בתחום הסייבר המדריך דירג, את משרד דן חי ושות', שוב, תחת ...

הרשות להגנת הפרטיות פרסמה גילוי דעת בנושא איסוף מספרי תעודות זהות וצילום תעודות זהות

בעת האחרונה ישנה מגמה גוברת של בתי עסק הדורשים מהלקוח למסור מספר תעודת זהות לצורך מתן שירות, ולעיתים אף דורשים למסור צילום של תעודת הזהות ...

טיוטת מסמך מדיניות חדשה בנושא איסוף ושימוש במידע ביומטרי במקום העבודה

על רקע המגמה הגוברת בשימוש טכנולוגיות לזיהוי ביומטרי אשר נעשה על ידי ארגונים לצרכי בקרת נוכחות עובדיהם, הרשות להגנת הפרטיות פרסמה לאחרונה (15.02.2024) מסמך מדיניות ...

באירופה עובדים. ה-AI ACT אושר.

מאת : צוות דן חי הפרלמנט האירופי אישר (13.03.2024) את תקנות הבינה המלאכותית (AI ACT). המדובר בחקיקה הראשונה מסוגה בעולם ובאה להסדיר את הפיתוח ההפעלה ...
דילוג לתוכן