20 במאי 2024 11:29

המחוזי: פיצויים בסך 60,000 ₪ נפסקו בגין הוצאת לשון הרע על איש ציבור

תג מחיר: לשון הרע נגד איש ציבור = 60,000 ₪

בית-המשפט המחוזי מרכז-לוד פסק לאחרונה (09.05.2013) פיצוי בסך 60,000 ₪ לטובת  מחמוד עאסי, ראש מועצת כפר ברא. הסכום נפסק בתביעתו נגד אבו עיד בגין הוצאת לשון הרע נגדו ביחס לתפקודו כראש המועצה.

התביעה נשוא פסק-הדין סבבה סביב הוצאת לשון הרע בגין מכתבי נאצה ששלח הנתבע, סולימן אבו עיד, מאז שנת 2010 לנמענים שונים, המאשימים את מועצת כפר ברא והעומד בראשה בשחיתות שלטונית והתנהגות עבריינית.

החל משלהי שנת 2010 אבו עיד נהג לשלוח באמצעות בא-כחו, עו"ד עמית סהר, מכתבי נאצה הכוללים השמצות והכפשות המאשימים את המועצה וחבריה בשחיתות שלטונית. על בסיס זה הגיש ראש המועצה והמועצה עצמה תביעת לשון הרע נגד אבו עיד, במסגרתה טענו כי הנתבע שם לו הנתבע למטרה לפגוע במועצה ובעומדים בראשה, וזאת נוכח הליכי גביה שהחלו כנגדו כתוצאה מחובות רבים שנצברו לו במועצה.

השופט ד"ר אחיקם סטולר, קיבל את תביעת ראש המועצה ודחה את תביעת המועצה עצמה בקובעו כי היריבות בעניין לשון הרע הינה אישית בין ראש המועצה לבין הנתבע, ואין יריבות בינו לבין מועצת כפר ברא עצמה.

מכתבי התובע נשאו השמצות בגנותו של ראש המועצה, אשר שוגרו לגורמי שלטון בכירים, לרבות שר הפנים דאז אלי ישי ומנכ"ל משרד החינוך. כמו-גם הופצו המכתבים בתפוצה רחבה לגורמים בכירים נוספים, כך לדוגמה, המכתב למנכ"ל משרד החינוך ממוען היה גם למנהלת המחוז, ואילו המכתב לשר הפנים ממוען היה לארבעה גורמים נוספים.

"דברי המערער, המייחסים לראש המועצה מינויים פוליטיים ופסולים של בני משפחה…השמעת איומים…ייחוס אמירה לראש המועצה לפיה ישקיע את כל זמנו ומרצו על מנת לנקום בנתבע וילמדו לקח; ייחוס התנהגות עבריינית לראש המועצה; וכינוי התנהגותו כ"ראש מאפיה" המשתיק את מתנגדיו באמצעים לא חוקיים. כל אלה הם דברי לשון הרע שיש בהם כדי להשפיל, לבזות ולהשניא בעיני הציבור את התובע, הן כפרט, והן כאיש ציבור", כך השופט סטולר בפסק-הדין.

עוד הוסיף בית-המשפט: "לא הובא על ידי הנתבע ולו בדל ראיה להוכחת ה’אמת בפרסום’", ומשכך לא נתקבלה טענת הנתבע כי עקרון חופש הביטוי יגבר במקרה זה. לא היה בטענותיו הבעת דיעה בתום לב, אלא "הכפשה רבתי שלא נועדה אלא לפגוע בשמו הטוב של ראש המועצה." גם טענתו של הנתבע כי האחריות רובצת על בא-כחו, עו"ד סהר, אשר ניסח והפיץ עבורו את המכתבים, לא עמדה לו. זאת הואיל ועו"ד סהר וידא, טרם השיגור, כי הנתבע מבין את תוכנם של המכתבים ומאשרם במלואם. לפי-כך נמצא כי הנתבע הוא האחראי הבלעדי למכתבים.

השופט סטולר הוסיף: "הרושם שהתקבל אצלי הוא כי הנתבע התכוון ליצור לחץ על ראש המועצה על מנת שיפטור אותו מתשלום המיסים ומשגילה שראש המועצה איתן בדעתו שלא לוותר לו על תשלום חובותיו, הכריז מלחמת חורמה כנגדו תוך הפצת מכתבי נאצה אשר עומדים במרכז דיוננו כיום." לפי-כך הגיע בית-המשפט למסקנה כי מעשי הנתבע עולים לכדי לשון הרע, ללא שמץ של תום לב וללא אמת, ומשכך התביעה נתקבלה.

נקבע כי לשון הרע הכילה "כוונה לפגוע" לפי סעיף 7א(ג) לחוק, ולכן ניתן לחייבו בפיצויים של עד 100,000 ₪. הוחלט, לבסוף, לאחר שקלול המרכיבים הרלוונטיים לחייב את הנתבע בתשלום פיצויים על סך 60,000 ₪.

[תא (מרכז) 23738-04-11 מחמוד עאסי נ’ סולימן אבו עיד; מחוזי; ד"ר אחיקם סטולר (09.05.2013)]

שתפו את הפוסט:

Facebook
Twitter
LinkedIn

דירוג האיכות של Dun's 100 לשנת 2024: משרד דן חי ושות' דורג שוב בקבוצת האיכות הראשונה בתחום הסייבר

דירוג האיכות של מדריך dun’s 100 פרסם את דירוג משרדי עורכי הדין לשנת 2024. בתחום הסייבר המדריך דירג, את משרד דן חי ושות', שוב, תחת ...

הרשות להגנת הפרטיות פרסמה גילוי דעת בנושא איסוף מספרי תעודות זהות וצילום תעודות זהות

בעת האחרונה ישנה מגמה גוברת של בתי עסק הדורשים מהלקוח למסור מספר תעודת זהות לצורך מתן שירות, ולעיתים אף דורשים למסור צילום של תעודת הזהות ...

טיוטת מסמך מדיניות חדשה בנושא איסוף ושימוש במידע ביומטרי במקום העבודה

על רקע המגמה הגוברת בשימוש טכנולוגיות לזיהוי ביומטרי אשר נעשה על ידי ארגונים לצרכי בקרת נוכחות עובדיהם, הרשות להגנת הפרטיות פרסמה לאחרונה (15.02.2024) מסמך מדיניות ...

באירופה עובדים. ה-AI ACT אושר.

מאת : צוות דן חי הפרלמנט האירופי אישר (13.03.2024) את תקנות הבינה המלאכותית (AI ACT). המדובר בחקיקה הראשונה מסוגה בעולם ובאה להסדיר את הפיתוח ההפעלה ...
דילוג לתוכן