25 באפריל 2024 7:37

המחוזי ירושלים: זכויות יוצרים של הגדרות מחשב שייכות לטכנאי שייצר אותן

בית המשפט המחוזי בירושלים הורה לאחרונה (13.11.2018) לישיבה לשלם לטכנאי המחשבים שלה בעבר סך של 120 אלף ₪, בגין הפרת זכויות יוצרים בגין "הגדרות מיוחדות" שיצר עבורה, תוך מתן צו האוסר על הישיבה לעשות שימוש נוסף בתוכנות ובהגדרות המיוחדות.

הטכנאי, אשר היה אחראי על התחזוקה והטיפול במערכות המחשוב של ישיבת 'מיר', טען כי במסגרת עבודתו בנה מערך הגדרות מיוחדות שכתב והקים עבור הישיבה ולפי צרכיה, שבעבורה השקיע מעל לאלף שעות עבודה.

בשלב מסוים ולאחר חילוקי דעות כספיים בנוגע לשכרו של הטכנאי בישיבה, החליטה הישיבה להפסיק את שירותו עמם. למרות זאת, החליטה הישיבה לשנות את הסיסמאות ולשכפל את התוכנות וההגדרות אותן בנה ויצר הטכנאי עבורה ולהעבירם אל מערכות מחשוב חדשות שלה.

לטענת הטכנאי, מדובר בהפרה של זכויות יוצרים כיוון שאיש "סיסטם" רגיל אינו בעל יכולות וכישורים מקצועיים ליצור הגדרות מיוחדות אלו שכללו, כתיבת קודי הרצה, הכרת המערכות השונות על בוריין ויכולת סנכרון עם כל המערכות וההגדרות הקיימות.

כמו כן, טען הטכנאי כי מעבר לתכנון דרישות המערכת ושלב התכנון, קיימים מספר קודים מקוריים שהוא כתב במיוחד עבור הישיבה – על מנת למלא צורך מיוחד שעלה עבורה.

הישיבה מצידה טענה כי על אף שהייתה בעבודתו של הטכנאי השקעה של מאמץ, זמן וכישרון, הטכנאי לא הרים את הנטל להצביע על מקוריות כלשהי בהגדרות נשוא התובענה.

נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, השופט אהרן פרקש, קבע כי במקרה דנן, הטכנאי השקיע זמן ומאמץ מחשבתי, מיומנות, ידע וניסיון, מקוריות ויצירתיות בכתיבת הקודים וההגדרות נשוא התובענה, ומשהחליפה הישיבה את סיסמאות הטכנאי וביצעה פעולת שכפול על גבי שרתים חדשים, העתיקה הישיבה את יצירת הטכנאי תוך שהיא מפרה את זכות היוצרים שלו.

הנשיא פרקש הורה על פיצויים של 120 אלף שקל לטכנאי בגין ההפרה, צו האוסר על הישיבה לעשות שימוש בתוכנות ובהגדרות המיוחדות שיצר הטכנאי עבורה במסגרת פעילותו וצו עשה להעביר לידי הטכנאי שליטה בסיסמאות או בכל דרך אחרת בתוכנות המיוחדות שיצר.

 

 

(תא 2619-06-14)

שתפו את הפוסט:

Facebook
Twitter
LinkedIn

דירוג האיכות של Dun's 100 לשנת 2024: משרד דן חי ושות' דורג שוב בקבוצת האיכות הראשונה בתחום הסייבר

דירוג האיכות של מדריך dun’s 100 פרסם את דירוג משרדי עורכי הדין לשנת 2024. בתחום הסייבר המדריך דירג, את משרד דן חי ושות', שוב, תחת ...

הרשות להגנת הפרטיות פרסמה גילוי דעת בנושא איסוף מספרי תעודות זהות וצילום תעודות זהות

בעת האחרונה ישנה מגמה גוברת של בתי עסק הדורשים מהלקוח למסור מספר תעודת זהות לצורך מתן שירות, ולעיתים אף דורשים למסור צילום של תעודת הזהות ...

טיוטת מסמך מדיניות חדשה בנושא איסוף ושימוש במידע ביומטרי במקום העבודה

על רקע המגמה הגוברת בשימוש טכנולוגיות לזיהוי ביומטרי אשר נעשה על ידי ארגונים לצרכי בקרת נוכחות עובדיהם, הרשות להגנת הפרטיות פרסמה לאחרונה (15.02.2024) מסמך מדיניות ...

באירופה עובדים. ה-AI ACT אושר.

מאת : צוות דן חי הפרלמנט האירופי אישר (13.03.2024) את תקנות הבינה המלאכותית (AI ACT). המדובר בחקיקה הראשונה מסוגה בעולם ובאה להסדיר את הפיתוח ההפעלה ...
דילוג לתוכן