28 באפריל 2024 10:17

הדמעות של בר רפאלי: לעצור את ההדלפה מחדר החקירות

החקירה של בר רפאלי ברשויות המס, לאחרונה, עוררה את ייצר המציצנות של לא מעטים. הסיפור על כך שבכתה בחקירה וענתה על רוב השאלות תשובות של "לא יודעת – תשאלו את אמא שלי", סיפק חלק מייצר הסקרנות הזה. גם הפרטים על דירת היוקרה תרמו את שלהם. את התמונה הזו הרכיבו בתקשורת על בסיס פרטים ופרוטוקולים מחדר החקירות.

התופעה הזו, במסגרתה מידע, מסמכים וקלטות המצויים בידי רשויות האכיפה, דולפים כמו ממסננת אל התקשורת, חוזרת על עצמה, לצערנו, לעיתים די קרובות. כך בעבר היינו עדים להדלפות חמורות מתוך פרוטוקולי חקירה במשטרה של זמרים, שחקנים ואנשי תקשורת, כאשר הזיכרון הרחוק לוקח אותנו לחקירת הנשיא לשעבר משה קצב. משם מעלה הזיכרון את חקירת עופר נמרודי במשטרה ואותו סרטון בו הוא נראה בולע פיסת נייר שרצה, ככל הנראה, להוציא מתוך המסמכים שהיו בידי המשטרה. הכול דלף החוצה אל כותרות מהדורות החדשות והעיתונים.

הדלפת פרטים מתוך פרוטוקולים של חקירה במשטרה והדלפת קטעי וידאו או שמע מתוך אותם תיקי חקירה מנוגדת לחוק ומהווה עבירה פלילית. יש בכך, בין היתר, משום פגיעה חמורה בפרטיותם של הנחקרים, בזכותם להליך משפטי ראוי ובזכותם כי הפרטים ישמרו חסויים. פגיעה זו בהם מתעצמת עקב מעמדם הציבורי של רבים מהחשודים ולאור אי היכולת "להשיב את הגלגל לאחור" במידה ויוסרו החשדות. ההדלפות אף משבשות את הליך החקירה לאין שיעור ומקשות על החשודים להוכיח חפותם.

 תוכן הפרטים שהודלפו, כמו אותו סיפור כי רפאלי בכתה במהלך חקירתה, מעלה חשד כבד כי המקור להדלפות אלו הינו בגורם שחקר אותה. אלה גם עמדו מאחורי המידע תחת השם "גורמים המקורבים לחקירה". אם אכן כך, המאזן ברור: מישהו באותם רשויות חקירה בוגד במערכת ומדליף חומרים לתקשורת. הפעם התקשורת קיבלה ממנו חומר עסיסי ומעניין, בתקווה כנראה שזה ישתלם לו בעתיד. הכול על חשבון הנחקרים, שפעמים רבות כלל לא מוגש נגדם כתב אישום, בסופה של החקירה.

התופעה הזו חמורה במיוחד אל מול חוסר האונים של הצד שעניינו היה רגע לפני הפרסום בחדרי חדרים ופתאום הוא נחלת הכלל בכותרות הראשיות. תופעה כזו אסור לחברה הישראלית לקבל ולסבול. זו מכת מדינה שצריכה להדיר שינה מעיניהם של ראש הממשלה והשרים הממונים על הגופים המדליפים. תופעה כזו הופכת את ישראל לרפובליקת בננות, בה איש הישר בעיניו יעשה, פוגעת באמינות שאמורים לשדר רשויות האכיפה ומאיימת על תפקודה של כל מערכת האכיפה המשפטית. לא במדינה כזו רובנו ככולנו רוצים לחיות.

אומנם, תמיד מקננת תקווה שלא הגורם החוקר הוא אכן המקור להדלפות. אם המקור בא משם, יש לקוות כי המדובר בכמה תפוחים רקובים במערכת ולא מעבר לזה. שאלה זו תוכל להתברר רק באם תבוצע חקירה יסודית ומקיפה בנושא, וככל ולא ימצא כי מקור ההדלפות ברשויות החקירה, ינוקה שמם. מנגד, ככל וימצא אחרת, יש לפעול למיצוי ההליכים עם האחראיים לכך.

כדי שבדיקה ראויה אכן תעשה יש לצפות כי הממונים על ארגוני אכיפה אלו לא יתנו במקרה הנוכחי לדברים לעבור לסדר היום, כפי שנתנו בכל הפעמים הקודמות, ויורו הפעם על חקירה מקיפה, יסודית ואחראית, למען אחת ולתמיד תמוגר הפגיעה הדורסנית הזו בזכויות האזרח ונוכל כולנו לחיות במדינה נאורה ומתוקנת. ככל ולא תעשה פעולה נמרצת להילחם בתופעה, יהפכו לבסוף הדמעות של רפאלי, לדמעות של כולנו.

שתפו את הפוסט:

Facebook
Twitter
LinkedIn

דירוג האיכות של Dun's 100 לשנת 2024: משרד דן חי ושות' דורג שוב בקבוצת האיכות הראשונה בתחום הסייבר

דירוג האיכות של מדריך dun’s 100 פרסם את דירוג משרדי עורכי הדין לשנת 2024. בתחום הסייבר המדריך דירג, את משרד דן חי ושות', שוב, תחת ...

הרשות להגנת הפרטיות פרסמה גילוי דעת בנושא איסוף מספרי תעודות זהות וצילום תעודות זהות

בעת האחרונה ישנה מגמה גוברת של בתי עסק הדורשים מהלקוח למסור מספר תעודת זהות לצורך מתן שירות, ולעיתים אף דורשים למסור צילום של תעודת הזהות ...

טיוטת מסמך מדיניות חדשה בנושא איסוף ושימוש במידע ביומטרי במקום העבודה

על רקע המגמה הגוברת בשימוש טכנולוגיות לזיהוי ביומטרי אשר נעשה על ידי ארגונים לצרכי בקרת נוכחות עובדיהם, הרשות להגנת הפרטיות פרסמה לאחרונה (15.02.2024) מסמך מדיניות ...

באירופה עובדים. ה-AI ACT אושר.

מאת : צוות דן חי הפרלמנט האירופי אישר (13.03.2024) את תקנות הבינה המלאכותית (AI ACT). המדובר בחקיקה הראשונה מסוגה בעולם ובאה להסדיר את הפיתוח ההפעלה ...
דילוג לתוכן