19 באפריל 2024 10:13

האם גוגל מאזינה לנו? תחקיר חדש בבלגיה קובע שכן

תחקיר חדש של ערוץ חדשות בלגי (VRT) קובע באופן חד משמעי – גוגל מאזינה לנו. זה קורה גם כשאנחנו כלל לא משתמשים בטלפון ו/או במערכת הביתית החכמה, וזאת באמצעות העוזרת הקולית שדרכה מועברות ההקלטות לעובדים האמונים על תמלולן.

גוגל כאמור משתמשת בבינה מלאכותית. המערכות שלה מתמללות כמעט כל דבר שאנחנו אומרים לה – אלא שיש משפטים מסוימים שהינם מורכבים לזיהוי, ולכן גוגל מעסיק עובדים שיעזרו לה לפענח על-ידי האזנה להקלטות ותמלול השיחות. אמנם המתמללים לא מקבלים את השמות של המשתמשים בהקלטות ופרטים אלה נשארים חסויים, כן ניתן לשמוע בהקלטות כתובות אישיות וכך להגיע אליהם.

משתמשים מקבלים ומאשרים את מדיניות הפרטיות של גוגל, הקובעת כי ענקית הטכנולוגיה מאזינה, באמצעים אוטומטיים, להקלטות קוליות של משתמשיה, הן באמצעות טלפון נייד והן באמצעות מערכת חכמה לבית. יחד עם זאת, המדיניות איננה מציינת כי אנשים, בשר ודם, מאזינים אף הם להקלטות. מדובר, אפוא, במצב בו גם אם השימוש הינו לגיטימי, אשר נועד לתחזוקה ושיפור הטכנולוגיה, היה על גוגל לשקף זאת היטב, לכל הפחות, במדיניות הפרטיות טרם השימוש.

בהמשך לאמור לעיל, יש שיטענו כי לפי חוק הגנת הפרטיות הישראלי, מדובר בהאזנת סתר אסורה, שכן ההאזנה מתבצעת בידי צד שלישי לשיחה ובאמצעות מכשיר טכנולוגי.

מתוך אלפי הקלטות שהאזינו להן חוקרי ה-VRT במסגרת החקירה הנרחבת, נמצא כי התבצעו לפחות 150 הקלטות שלא לצורך. במילים אחרות, גוגל הקליטה שיחות פרטיות שלא הופנו בצורה מפורשת ליישום או לדף הבית של גוגל. הלכה למעשה, גוגל מאזינה ורושמת מידע גם כאשר משתמשיה לוחצים בטעות על לחצן כלשהו בטלפון שלהם, או אם גוגל שומעת, באופן אקראי, את צמד המילים – "אוקיי גוגל".

על פי מקור אנונימי, עבודה זו מתבצעת בידי ספק מיקור חוץ, אשר עובדיו נדרשים, בין היתר במסגרת חוזה העסקתם – לקבוע האם הדמות הנשמעת בהקלטה היא נקבה, זכר או ילד. "שמעתי אנשים שפונים בבירור למכשיר שלהם, בנוסף לשיחות אקראיות. כל חודש אנחנו שולחים מספר לא מבוטל של הקלטות שמע, ובמקרה שלי – מדובר בהקלטות בשפה ההולנדית מבלגיה והולנד", כך נמסר על-ידי המקור האנונימי ל-VRT.

עוד דיווח המקור האנונימי כי ישנם מאות עובדים כמוהו ברחבי העולם. הסיבה שבגינה הוא בחר להישאר אנונימי הינה משום שהיה עליו לחתום על רשימה ארוכה של סעיפי סודיות בהסכם העסקתו עת תחילת עבודתו.

שני עובדים אנונימיים נוספים מחברת גוגל אישרו לערוץ החדשות הבלגי שכך פועלת גוגל. העובד האלמוני אף סיפר על חוויה צורמת אחת כאשר נחשף והאזין להקלטה בעלת אלמנטים אלימים, תוך האזנה לקולות אישה במצוקה.

חלק מהשאלות הדוחקות והמשמעותיות ביותר הן מדוע גוגל עושה זאת ומה הן התוצאות, ועל כן VRT פנה אל גוגל עם ממצאי חקירתו. "אנו עובדים יחד עם מומחים לשפה ברחבי העולם כדי לשפר את טכנולוגיית השפה על-ידי יצירת תמלילים של כמות קטנה של הקלטות שמע. עבודה זו חיונית אם ברצוננו לפתח טכנולוגיות שמאפשרות לנו לייצר מוצרים כמו Google Assistant. מומחי שפות מנתחים כ -3% מכל הקלטות האודיו, שאינן מקושרות למידע אישי כלשהו", מסרה גוגל בהצהרתה.

שתפו את הפוסט:

Facebook
Twitter
LinkedIn

דירוג האיכות של Dun's 100 לשנת 2024: משרד דן חי ושות' דורג שוב בקבוצת האיכות הראשונה בתחום הסייבר

דירוג האיכות של מדריך dun’s 100 פרסם את דירוג משרדי עורכי הדין לשנת 2024. בתחום הסייבר המדריך דירג, את משרד דן חי ושות', שוב, תחת ...

הרשות להגנת הפרטיות פרסמה גילוי דעת בנושא איסוף מספרי תעודות זהות וצילום תעודות זהות

בעת האחרונה ישנה מגמה גוברת של בתי עסק הדורשים מהלקוח למסור מספר תעודת זהות לצורך מתן שירות, ולעיתים אף דורשים למסור צילום של תעודת הזהות ...

טיוטת מסמך מדיניות חדשה בנושא איסוף ושימוש במידע ביומטרי במקום העבודה

על רקע המגמה הגוברת בשימוש טכנולוגיות לזיהוי ביומטרי אשר נעשה על ידי ארגונים לצרכי בקרת נוכחות עובדיהם, הרשות להגנת הפרטיות פרסמה לאחרונה (15.02.2024) מסמך מדיניות ...

באירופה עובדים. ה-AI ACT אושר.

מאת : צוות דן חי הפרלמנט האירופי אישר (13.03.2024) את תקנות הבינה המלאכותית (AI ACT). המדובר בחקיקה הראשונה מסוגה בעולם ובאה להסדיר את הפיתוח ההפעלה ...
דילוג לתוכן