13 במאי 2024 16:01

גם כלפי ויקיפדיה אפשר להחיל באירופה את הזכות להישכח

מנוע החיפוש ’גוגל’ הסיר לאחרונה באירופה כמה קישורים בין מנוע החיפוש לערכים באינציקלופדיה האינטרנטית ’ויקיפדיה’. ההסרה הייתה בהמשך לפסק-הדין של בית הדין האירופאי, אשר ניתן בחודש מאי האחרון, וקבע כי לאדם קיימת הזכות להישכח, על-ידי מחיקת קישורים בין מנועי החיפוש לפרסומים הקשורים אליו, העונים להגדרות שקבע בית הדין. מחיקת הקישור לערכים בויקיפדיה מדלגת, למעשה, על מפעילי האתר, אשר גם להם יש סמכות למחוק ערכים או חלקים מערכים המופיעים במסגרת האתר.

כאמור, בחודש מאי האחרון, התבשרנו על חקיקת "הזכות להישכח" בבית הדין האירופי לצדק (ECJ), המאפשרת מחיקת מידע המופיע במנוע החיפוש הפופולארי "גוגל". בחקיקתו, קבע בית הדין כי מחיקת מידע אישי אודות אדם תתאפשר במידה והמידע "לקוי, לא רלוונטי או שחדל מלהיות רלוונטי" (תרגום חופשי). אולם כיצד יש לראות את קביעת בית הדין, כאשר המידע הנשכח אינו תגובה של אלמוני בנושא פלוני, או אזכור שמו בכתבה נושנה, אלא מחיקת קישור לערך שלם באנציקלופדיה החברתית המקוונת "ויקיפדיה"?

בשנים האחרונות, עם חדירת המחשבים והאינטרנט לכל פינה בעולמנו, הפכו אתרי החיפוש שונים ו"גוגל" בראשם, לאמצעים המרכזיים בעת חיפוש ושימוש במידע ברשת בפרט ובעולם בכלל. באופן דומה, אתרים המכילים מידע, כדוגמת אתר "ויקיפדיה", הפכו לאמצעי הלמידה הפשוטים והיעילים ביותר החולשים על תחומים רבים מספור. הקישוריות הגבוהה בה מתאפיינת רשת האינטרנט, יצרה מצב בו אתרים אלה מתופעלים ומתוחזקים על ידי גולשים, המעלים תכנים על פי תחומי ידיעתם ועניינם ולמעשה הפכו לרשת חברתית לשיתוף מידע אשר כמעט וייתרה כלים נושנים המכילים תוכן, כגון אנציקלופדיות.

כפועל יוצא מאלו, אנו מגלים בימים אלה כי לאור השימוש הגובר  באמצעים אלה הפכו "גוגל", "ויקיפדיה" ודומיהם לצורת שימור והנחלת מידע לדורות עתידיים, ואילו מחיקת מידע מהם- היא כמחיקת המידע עצמו.

ל-"זכות להישכח", נוסף על הסוגיות המשפטיות שהיא מעלה, נתקלת בבעייתיות יתרה כאשר היא מופנית כנגד "ערך" ב-"ויקיפדיה", משום חשיבותו הפומבית. מחיקת קישור ב"גוגל", למעשה שוללת גישה לערך, ומעלימה אותו הלכה למעשה מציבור הגולשים. כמו כן, מניעת הגישה אליו מחזקת אמירות הנשמעות בגנות הזכות החדשה, הטוענות כי יש בה פגיעה חמורה בחופש הביטוי, ואף יתכן ומדובר "בצנזורה אינטרנטית" של ממש.

"קרן ויקימדיה", המפעילה בנוסף לאתר "ויקיפדיה" אתרים נוספים המעניקים גישה לתוכן חופשי בשפות שונות כגון "ויקי ציטוט", "ויקי חדשות" ו-"ויקי מילון", שומרת לעצמה את הזכות למחוק ערכים, אולם מניעת גישה לערכים אלה הנעשית על ידי הציבור דרך "הזכות להישכח" מדלגת על ההגנות המצויות באתר כגון שינוי ערכים במקום מחיקתם, או כתיבת ערכים מקבילים.

מניעת גישה לערכים תוך שימוש בזכות האמורה, מחדדת סוגיה בעייתית נוספת, והיא מידת שיקול הדעת הנתונה בידי תאגיד מסחרי (כגון "גוגל"). מאז חקיקת בית הדין, למעלה מ90,000 בקשות "להישכח" הוגשה בפני "גוגל", שנאלץ לגייס "צבא" משפטנים האמונים על בחינת הבקשות שהוגשו וקביעה לגבי כל אחד מהם האם יישמר או שמא ישכח. השאלה, האם השיטפון הזה הולך להעצר?

סקירה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

שתפו את הפוסט:

Facebook
Twitter
LinkedIn

דירוג האיכות של Dun's 100 לשנת 2024: משרד דן חי ושות' דורג שוב בקבוצת האיכות הראשונה בתחום הסייבר

דירוג האיכות של מדריך dun’s 100 פרסם את דירוג משרדי עורכי הדין לשנת 2024. בתחום הסייבר המדריך דירג, את משרד דן חי ושות', שוב, תחת ...

הרשות להגנת הפרטיות פרסמה גילוי דעת בנושא איסוף מספרי תעודות זהות וצילום תעודות זהות

בעת האחרונה ישנה מגמה גוברת של בתי עסק הדורשים מהלקוח למסור מספר תעודת זהות לצורך מתן שירות, ולעיתים אף דורשים למסור צילום של תעודת הזהות ...

טיוטת מסמך מדיניות חדשה בנושא איסוף ושימוש במידע ביומטרי במקום העבודה

על רקע המגמה הגוברת בשימוש טכנולוגיות לזיהוי ביומטרי אשר נעשה על ידי ארגונים לצרכי בקרת נוכחות עובדיהם, הרשות להגנת הפרטיות פרסמה לאחרונה (15.02.2024) מסמך מדיניות ...

באירופה עובדים. ה-AI ACT אושר.

מאת : צוות דן חי הפרלמנט האירופי אישר (13.03.2024) את תקנות הבינה המלאכותית (AI ACT). המדובר בחקיקה הראשונה מסוגה בעולם ובאה להסדיר את הפיתוח ההפעלה ...
דילוג לתוכן