25 באפריל 2024 7:06

בית הדין הארצי לעבודה מאזן בין הזכות לפרטיות לבין צורכי ההליך המשפטי

בית הדין הארצי נדרש לדון לאחרונה (24.12.2013) בערעור של קופת חולים כללית על החלטתו של בית הדין האזורי לעבודה, במסגרת הליך משפטי תלוי ועומד בין הצדדים, שעניינו בדרישת המשיבה לחייב את המערערת לבצע בה טיפולי שיניים.

הערעור הוגש בעקבות פנייתה של המערערת למשיבה בשלבים המקדמיים של ההליך על מנת שתחתום על טופס ויתור על סודיות כללי וסטנדרטי לצורך ההליך. המשיבה לא הסכימה לחתום על הטופס, בטענה שאין כל צורך בויתור מלא על סודיותה הרפואית, אלא רק לויתור ספציפי ופרטני בנושא התביעה המופנה אך ורק למחלקת פה ולסת בבית החולים הדסה עין כרם (נשוא התביעה). בית הדין האזורי תמך בסירובה של המשיבה לא לחתום על טופס הויתור הכללי ואשרר שתחתום עם טופס ויתור ספציפי בלבד. על החלטה זאת הגישה המערערת, קופת חולים כללית, את ערעורה.

המערערת טענה כי בית הדין האזורי לא ערך איזון ראוי בין הזכות לפרטיות של המשיבה (ערך שאינו מוחלט) לבין זכותה לאסוף את המידע הדרוש על מנת שתוכל להתגונן מפני התביעה שהוגשה נגדה, עוד טענה שיש רלוואנטיות וקשר רב בין עברה הרפואי של המשיבה לבין ההליך, הן לצורך ניהול הגנתה של המערערת והן לצורך קבלת החלטות בנוגע לעתידה הרפואי של המשיבה והמסגרת הראויה ביותר לטיפול בה.

המשיבה טענה, כי אין צורך להעביר למערערת את טופס הויתור המלא על הסודיות הרפואית שלה, שכן מדובר בטיפול ספציפי ומצומצם. עוד טענה כי זכותה לפרטיות גוברת על דרישתה של המערערת לקבל לידיה את הטופס הכללי, לצורך כך, ציינה המשיבה את סעיף 19 לחוק זכויות החולה התשנ"ו- 1996, המעניק למטופל את זכותו לחיסיון רפואי ולשמירת סודיותו.

בית הדין הארצי, מפי סגנית הנשיא ורדה וירט-ליבנה (בהסכמת השופטים אילן איטח וסיגל דוידוב-מוטולה ונציגי הציבור אלי וייץ ויצחק קאול), החליט כי הזכות לפרטיות אינה מוחלטת ויש לאזנה מול אינטרסים אחרים, אשר על כן, ביטל את החלטתו של בית הדין האזורי וקבע כי יש צורך מוצדק ורלוואנטי בחתימה של המשיבה על טופס ויתור כללי. זאת ועוד, קבע כי יש להעניק תשומת לב למלוא התמונה אודות המטופל בתחום רפואת השיניים ולמצבו הבריאותי בכל תחומי הרפואה לרבות מצבו הנפשי, על מנת לבחון את התאמתו של המטופל לטיפול הספציפי, במקרה זה טיפול השיניים לו יכולה להיות רלוואנטיות למצבו הרפואי הכללי.

כחלק מדברי השופטים:

"בנסיבות אלו, סבורים אנו כי איזון ראוי בין זכותה של המשיבה לפרטיות לבין זכותה של המערערת להתגונן מפני תביעת המשיבה ביחד עם חובתה להעניק למשיבה את הטיפול הרפואי הנכון והראוי ביותר עבורה, מוביל למסקנה כי יש לאפשר למערערת גישה למידע רפואי כולל ומקיף בעניינה של המשיבה"

לבסוף בית הדין הארצי קבע כי המשיבה תעביר למערערת טופס ויתור מלא על סודיותה חתום על ידה תוך 3 ימים מיום המצאת פסק הדין, זאת, בכפוף להתחייבותו של ב"כ המערערת כי לא ייעשה שימוש בתיעוד הרפואי בעניינה של המשיבה, פרט להליך המשפטי הנידון.

הערה:
סקירה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה.
הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

לפסק הדין המלא לחץ כאן

שתפו את הפוסט:

Facebook
Twitter
LinkedIn

דירוג האיכות של Dun's 100 לשנת 2024: משרד דן חי ושות' דורג שוב בקבוצת האיכות הראשונה בתחום הסייבר

דירוג האיכות של מדריך dun’s 100 פרסם את דירוג משרדי עורכי הדין לשנת 2024. בתחום הסייבר המדריך דירג, את משרד דן חי ושות', שוב, תחת ...

הרשות להגנת הפרטיות פרסמה גילוי דעת בנושא איסוף מספרי תעודות זהות וצילום תעודות זהות

בעת האחרונה ישנה מגמה גוברת של בתי עסק הדורשים מהלקוח למסור מספר תעודת זהות לצורך מתן שירות, ולעיתים אף דורשים למסור צילום של תעודת הזהות ...

טיוטת מסמך מדיניות חדשה בנושא איסוף ושימוש במידע ביומטרי במקום העבודה

על רקע המגמה הגוברת בשימוש טכנולוגיות לזיהוי ביומטרי אשר נעשה על ידי ארגונים לצרכי בקרת נוכחות עובדיהם, הרשות להגנת הפרטיות פרסמה לאחרונה (15.02.2024) מסמך מדיניות ...

באירופה עובדים. ה-AI ACT אושר.

מאת : צוות דן חי הפרלמנט האירופי אישר (13.03.2024) את תקנות הבינה המלאכותית (AI ACT). המדובר בחקיקה הראשונה מסוגה בעולם ובאה להסדיר את הפיתוח ההפעלה ...
דילוג לתוכן