30 באפריל 2024 23:03

ביהמ"ש לענייני משפחה: פגיעה בפרטיות מותרת למען שמירה על בטחון הקשישים החסויים ושלומם.

ביהמ"ש לענייני משפחה בנצרת נעתר לבקשת שני אחים, להתקין מצלמות בבית הוריהם הקשישים, הסובלים מדמנציה, בכדי להבטיח את שלומם וטיב הטיפול בהם. ביהמ"ש קבע בנימוקיו, כי הצורך לדאוג לביטחונם של הקשישים החסויים, גובר על זכותם לפרטיות.

הרקע לסכסוך נוגע למחלוקת שנתגלעה בין שלושה אחים, בנוגע לאופן הטיפול בהוריהם הקשישים, הסובלים מדמנציה, ואינם יכולים לדאוג לצרכיהם האישיים.

ההורים, אשר התגוררו במשך תקופה ארוכה בבית אבות, הוצאו ממנו והועברו לגור בביתם בהחלטת ביהמ"ש. במסגרת החלטה זו מונה לזוג אפוטרופוס בדמות "עמותת גג לחוסה ולנזקק", שנדרש לפקח על אופן וטיב הטיפול שיקבלו. במצב הדברים בפועל, אחת הבנות של ההורים, אחותם של המבקשים (המשיבה) היא זו שפועלת כאפוטרופא למעשה, ודואגת לכל צרכיהם הפיזיים של הוריה.

שני האחים הנוספים, טענו בפני ביהמ"ש כי אחותם אינה מטפלת בהורים כראוי, מקשה עליהם להיפגש עמם בפרטיות, וכן מפטרת חדשות לבקרים את המטפלים שנשכרו לסעוד אותם.

ביהמ"ש קבע בהחלטתו, כי על האחות לעבור אבחון פסיכולוגי בכדי לבחון את מידת התאמתה לטיפול בהוריה, ומשלא עשתה כך, הורה לה לפנות מיידית את דירתם. גם פסיקה זו לא כובדה על-ידה.

נוכח החשש לבריאות הוריהם ובשל החמרה פתאומית במצבו הבריאותי של אביהם, ביקשו האחים כי ביהמ"ש יתיר להם להתקין מצלמות, שבאמצעותם יוכלו לפקח על אופן הטיפול בהוריהם. האחות המטפלת התנגדה לבקשה, בטענה כי מדובר בפלישה לפרטיות הוריה ופגיעה בצנעתם. עוד טענה, כי המעקב עלול להלחיץ את המטפלים הסיעודיים, וכי אין לאפשר לגורמים זרים ועוינים, דוגמת בני הזוג של אחיה, לצפות בהם.

ביהמ"ש נעתר לבקשת האחים והתיר את התקנת המצלמות בכל שטח הדירה של הוריהם, למעט חדרי המקלחת והשירותים. סגן הנשיא, השופט אסף זגורי, קבע כי אמנם התקנת המצלמות פוגעת בזכותם לפרטיות של הקשישים על פי ס’ 2(3) לחוק הגנת הפרטיות- "צילום אדם ברשות היחיד", אולם אין זאת זכות מוחלטת ויש לאזנה מול אינטרסים אחרים. נסיבותיו הייחודיות של המקרה- הבטחת שלומם וביטחונם של החסויים, תואמים את ההגנה המצויה בס’ 18(2) לחוק-העוסקת בהגנה על עניין אישי כשר ולכן מצדיקים את הפגיעה בפרטיות.

השופט הוסיף וציין, כי מטפל נאמן ומסור לא ייפגע בשל קיומן של מצלמות, וכי סירובה העיקש של המשיבה להתקנת תמוה, בהתחשב בכך שהתקנתן יכולה לסייע לה להוכיח את טענתה-  כי היא ראויה לטפל בהוריה. הסירוב, הדגיש השופט, מעלה את הסברה, כי המשיבה אינה חוששת לפרטיות הוריה, אלא להצרת צעדיה.

סקירה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה.
הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

שתפו את הפוסט:

Facebook
Twitter
LinkedIn

דירוג האיכות של Dun's 100 לשנת 2024: משרד דן חי ושות' דורג שוב בקבוצת האיכות הראשונה בתחום הסייבר

דירוג האיכות של מדריך dun’s 100 פרסם את דירוג משרדי עורכי הדין לשנת 2024. בתחום הסייבר המדריך דירג, את משרד דן חי ושות', שוב, תחת ...

הרשות להגנת הפרטיות פרסמה גילוי דעת בנושא איסוף מספרי תעודות זהות וצילום תעודות זהות

בעת האחרונה ישנה מגמה גוברת של בתי עסק הדורשים מהלקוח למסור מספר תעודת זהות לצורך מתן שירות, ולעיתים אף דורשים למסור צילום של תעודת הזהות ...

טיוטת מסמך מדיניות חדשה בנושא איסוף ושימוש במידע ביומטרי במקום העבודה

על רקע המגמה הגוברת בשימוש טכנולוגיות לזיהוי ביומטרי אשר נעשה על ידי ארגונים לצרכי בקרת נוכחות עובדיהם, הרשות להגנת הפרטיות פרסמה לאחרונה (15.02.2024) מסמך מדיניות ...

באירופה עובדים. ה-AI ACT אושר.

מאת : צוות דן חי הפרלמנט האירופי אישר (13.03.2024) את תקנות הבינה המלאכותית (AI ACT). המדובר בחקיקה הראשונה מסוגה בעולם ובאה להסדיר את הפיתוח ההפעלה ...
דילוג לתוכן