18 באפריל 2024 16:14

ביה"ד האירופי: חובה להעניק לאדם את 'הזכות להישכח'

בית הדין הגבוה לצדק של האיחוד האירופי, קבע לאחרונה (13.05.14) בתביעה נגד ענקית האינטרנט ’גוגל’, כי לאזרחים קמה הזכות לבקש מהחברה, וכן אחרות הדומות לה, להסיר קישורים לפרטי מידע מביכים מעברם וזאת גם במקרים בהם מדובר במידע אשר הועלה לרשת באופן חוקי. במילים אחרות, לאדם יש את ’הזכות להישכח’.

הרקע להחלטה התקדימית נוגע לאירוע שהחל עוד בשלהי שנת 2009, כאשר עו"ד ספרדי בשם מריו קוסטחה, ביקש לפעול כנגד חברת ’גוגל’ לאחר ששיטוט במנוע החיפוש שבבעלותה הוביל להודעות משפטיות על חובות שצבר אשר פורסמו בעיתון לאומי משנת 1998 וגרמו לכך שנאלץ למכור את כל רכושו כדי לממנם. עוה"ד טען כי העניין טופל לפני שנים רבות, ועל כן אינו רלוונטי עוד וגורם לו לנזק תדמיתי רב. לאחר שהעיתון שפרסם את הידיעות סירב להוריד אותן, וחברת ’גוגל’ סירבה למחוק את המידע שנשמר במערכותיה, פנה עו"ד למיצוי זכויותיו בערכאות משפטיות בטענה כי מדובר בהפרה של זכותו להגנה על המידע הפרטי שלו.

לאחר מספר גלגולים בערכאות פנמיות בספרד, התיק הונח לפתחו של ביה"ד הגבוה לצדק של האיחוד האירופי אשר נדרש לדון בסוגיה הבוערת. בהכרעתו, קבע ביה"ד האירופי כי חברת בדמותה של ’גוגל’ מחויבת להיעתר לבקשות של אזרחים למחוק פרטים מביכים אודותיהם המצויים ברשת האינטרנט וזאת בחריג צר של עניין ציבורי במידע (בעקר בעת שמושא המידע משמש כנבחר/איש ציבור). יתרה מכך, הסרת המידע מתחייבת אף במקרים ובהם פרסומו המקורי של המידע נעשה באופן חוקי.

בפסיקתו אימץ ביה"ד את הגישה האירופית המחמירה להגנה על הפרטיות בעידן הדיגיטלי, תוך שהוא מדגיש וחוזר כי לא ניתן להעדיף את עמדתן של ענקיות האינטרנט רק משום האינטרס הכלכלי הרב הטמון בפעילות זו.

ראוי לציין כי הפסיקה התקדימית, מגיעה לאחר מספר תפניות וסיבובים קודמים בעלילה, כאשר בחודש יולי אשתקד, דווקא ידה של ’גוגל’ הייתה על העליונה. בהחלטה של יועץ ביה"ד,ניילו ג’סקינן, (בחודש יולי 2013) נקבע כי החברה אינה מחויבת למחוק את המידע, מכיוון שאינה אחראית על פרסום והשליטה במידע, אלא בסה"כ מפיצה אותו. משכך אינה הגוף המתאים לתת את הדין בנושא.

סקירה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

להחלטת ביה"ד האירופי לחצו כאן.

שתפו את הפוסט:

Facebook
Twitter
LinkedIn

דירוג האיכות של Dun's 100 לשנת 2024: משרד דן חי ושות' דורג שוב בקבוצת האיכות הראשונה בתחום הסייבר

דירוג האיכות של מדריך dun’s 100 פרסם את דירוג משרדי עורכי הדין לשנת 2024. בתחום הסייבר המדריך דירג, את משרד דן חי ושות', שוב, תחת ...

הרשות להגנת הפרטיות פרסמה גילוי דעת בנושא איסוף מספרי תעודות זהות וצילום תעודות זהות

בעת האחרונה ישנה מגמה גוברת של בתי עסק הדורשים מהלקוח למסור מספר תעודת זהות לצורך מתן שירות, ולעיתים אף דורשים למסור צילום של תעודת הזהות ...

טיוטת מסמך מדיניות חדשה בנושא איסוף ושימוש במידע ביומטרי במקום העבודה

על רקע המגמה הגוברת בשימוש טכנולוגיות לזיהוי ביומטרי אשר נעשה על ידי ארגונים לצרכי בקרת נוכחות עובדיהם, הרשות להגנת הפרטיות פרסמה לאחרונה (15.02.2024) מסמך מדיניות ...

באירופה עובדים. ה-AI ACT אושר.

מאת : צוות דן חי הפרלמנט האירופי אישר (13.03.2024) את תקנות הבינה המלאכותית (AI ACT). המדובר בחקיקה הראשונה מסוגה בעולם ובאה להסדיר את הפיתוח ההפעלה ...
דילוג לתוכן